SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Gallery animation - OK0521232
Title: Galerijní animace
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HS]
Extent per academic year: 7 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Co-requisite : OK0521231
Pre-requisite : OK0515108
Is co-requisite for: OK0521231
Annotation -
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.02.2018)
Artwork in public and personal area and in the educational situation. Art organizations and institutions: types, mission, conception, collections. Educational programs in galleries and art museums. Educational encounters, functions of interpreting and and lector of visual art. Artwork, viewer, recipient. Perception and aperception of Artwork. Designing educational programs in the gallery in the framework of ?artwork ? educator/animator ? recipient?.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.02.2018)

To be able to analyse main concepts of good gallery education practice and to respect plurality of interpretations in cultural contexts, reflecting up on multiple functions of an image in contemporary culture. Designing an educational model for a particular cultural artefact, designing and editing of educative materials for the gallery and museum of art.

Literature -
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.02.2018)

HALL, F. Co se stalo s postmodernismem. In Labyrint, č. 3-4, 1998
MUKAŘOVSKÝ, J. in GRYGAR, M. : Terminologický slovník českého strukturalismu, Brno: Host, 1999.
EAGLETON, T.: Idea kultury. Brno, Host, 2001.
ECO, U. (1995). Skeptikové a těšitelé. Praha, Nakladatelství Svoboda
FOUCAULT, M. (1994). Toto nie je fajka. Bratislava, Archa

FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. Praha, Nakladatelství H+H, 2008.
FULKOVÁ, M. (2002). Když se řekne ? vizuální gramotnost. Výtvarná výchova, roč. 42, č. 4., str. 12 - 14. ISSN1210-3691
FULKOVÁ, M. a kol. Edukativní programy Galerie Rudolfinum, Galerie Rudolfinum, 1997 - 2008.
Fulková, M., Hajdušková, L., Sehnalíková, V. (2012). Galerijní a muzejní edukace 1: Vlastní cestou k umění: Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011.Praha: PedF UK, UPM.
Fulková, M., Hajdušková, L., Kitzbergerová, L., Sehnalíková, V. (2013). Galerijní a muzejní edukace 2. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2012 a 2013. Praha: PedF UK, UPM.
HORÁČEK, R.: Galerijní animace a zprostředkování umění. MU Brno 1998.
KESNER, L. ml.: Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha, Argo a Národní galerie, 2000.
KESNER, L. (ed.): Vizuální teorie. Současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Praha, H+H, 1997.
KITZBERGEROVÁ, L.: Přemýšlení o znacích. Interní materiál KVV PedF UK.

Teaching methods -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2009)

lecture/seminary

Requirements to the exam -
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.02.2018)

Continual assesment of reflective journals and visual portfolio, submition of pilot studies on a chosen theme.

Syllabus -
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.02.2018)

* Key Words:
Culture, visual culture, cultural interface. Art, interpretation, semiotics, reflective practice.
Visual sign, symbol, symbolic systém, visual text, context. Narrativity, myth, discourse, gender, subject. Museum of Art, gallery, educational and educative programme. RVP educational framework.
* Theory:
Contemporary museums and galleries viewed as media of communication. Gallry education in the context of contemporary pedagogical theories including theory of art education. Notion of discursive layers influencing understanding of artworks. Meaning making: meaning of visual sign in the contexts of culture, history of art, society and gender. Image as a text, its cultural coding, visual/pictorial discourse and cultural institutions.

Practice:
Workshops in galleries, analysis od case records and professional programmes: 1. NG Praha, Veletržní palác, lektorské oddělení. 2. Programmes of local cultural institutions.
Designing of a pilot programme, peer review.

Course completion requirements - Czech
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.09.2012)

zápočet

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html