SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Contenporary Trends in Art Education - OK0521123
Title: Současné trendy v didaktice VV
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, MC [HS]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Annotation -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2009)
Contemporary culture viewed as a specific socio-cultural field. Art education education in the context of contemporary pedagogical theories including theory of art education. Notion of discursive layers influencing understanding of artworks. Meaning making: meaning of visual sign in the contexts of culture, history of art, society and gender. Image as a text, its cultural coding, visual/pictorial discourse and cultural institutions.
Aim of the course -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2009)

To be able to analyse main concepts of good art education practice and to respect plurality of interpretations in cultural contexts, reflecting up on multiple functions of an image in contemporary culture. Designing an educational model for a particular cultural artefact, designing and editing of educative materials for school and the gallery.

Literature -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2009)

HALL, F. Co se stalo s postmodernismem. In Labyrint, č. 3-4, 1998

MUKAŘOVSKÝ, J. in GRYGAR, M. : Terminologický slovník českého strukturalismu, Brno: Host, 1999.

EAGLETON, T.: Idea kultury. Brno, Host, 2001.

ECO, U. (1995). Skeptikové a těšitelé. Praha, Nakladatelství Svoboda

FULKOVÁ, M. (2002). Když se řekne ? vizuální gramotnost. Výtvarná výchova, roč. 42, č. 4., str. 12 - 14. ISSN1210-3691

FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. Praha, Nakladatelství H+H, 2008.

FULKOVÁ, M. (2002). Když se řekne ? vizuální gramotnost. Výtvarná výchova, roč. 42, č. 4., str. 12 - 14. ISSN1210-3691

FULKOVÁ, M. a kol. Edukativní programy Galerie Rudolfinum, Galerie Rudolfinum, 1997 - 2008.

HORÁČEK, R.: Galerijní animace a zprostředkování umění. MU Brno 1998.

KESNER, L. ml.: Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha, Argo a Národní galerie, 2000.

KESNER, L. (ed.): Vizuální teorie. Současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Praha, H+H, 1997.

KITZBERGEROVÁ, L. Přemýšlení o znaku. Interní materiál KVV PedF UK. 2006.

časopisy: Výtvarná výchova

Teaching methods -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2009)

lecture/seminary

Requirements to the exam -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2009)
Evaluation:
Continual assesment of reflective journals and visual portfolio, submission of pilot studies on a chosen theme.

Syllabus -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2009)
Theory:
Introduction into VCAE, visual literacy and PCK. Qualitative research in Art Education: Schön´s reflective teacher and practitioner, teacher´s reflective competencies. Principles of modelling teaching situation and its interpretive strategies. Case studies.
Practice: Developing and testing of a teaching model, using learned skills of qualitative research in a team, presentation of a portfolio and written reflection.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html