SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Educational Diagnostics and Case Reporting I - OK0515211
Title: Pedagogická diagnotika a kazuistika I
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HS]
Extent per academic year: 6 [hours]
Capacity: unknown / unknown (27)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Is provided by: OKN01N124A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D.
Pre-requisite : OK0515108
Annotation -
Last update: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (29.10.2019)
In the first part the subject is focused on the concepts (diagnostics, psychological diagnostics, pedagogical diagnostics, pedagogical diagnostics focused on the child). It also focuses on the basic requirements of quality diagnostic activity of a teacher. It presents examples of errors in diagnostic activities, focuses on the prevention of errors and basic diagnostic methods (observation, interview, history, analysis of spontaneous products, etc.). The second part brings orientation in disorders (behavior, emotions, social relations) with the beginning in childhood.
Literature - Czech
Last update: KOTATKO/PEDF.CUNI.CZ (08.01.2016)

Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha.Portál, 2004.

Munzarová,M. Lékařský výzkum a etika. Praha: Grada, 2004.

Svoboda, M. (ed)IPsychodiagnostika dětí a dospívajících.  Praha: Portál, 2002

Train, A. Nejčastější poruchy chování. Praha: Portál, 2004.

Zelinková,O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001.

Mertin,V., Gillernová,I.Psychologie pro učitelky mateřských škol.Praha: Portál, 2010

Syslová,Z. Pedagogická diagnostika v mateřské škole. In Sedláčková,H., Syslová,Z.,Štěpánková, Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer,a.s. 2012, s. 23-39. ISBN 978-80-7357-884-8

Tomanová,D. Uvod do pedagogické diagnostiky. Olomouc:UP v Olomouci, 2006.

Mezinárodní klasifikace duševních poruch a poruch chování - s počátkem v dětství. Psychiatrické centrum Praha, 2000.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (28.10.2019)

K udělení zápočtu je třeba aktivní přístup na přednáškách a zpracování seminární práce - případ jednoho dítěte, které vyžaduje speciální přístupy učitele. Seminární práce bude obsahovat kazusitiku vybraného dítěte, pispis diagnostických postupů, návrh optaření.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html