SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Ontogenesis of Early Childhood - OK0513136
Title: Ontogeneze raného dětství
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HS]
Extent per academic year: 7 [hours]
Capacity: unknown / unknown (35)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Co-requisite : OK0502137
Annotation - Czech
Last update: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (21.02.2011)
V úvodních tématech bude pozornost zaměřena na obecné charakteristiky vývojové psychologie: vymezení disciplíny, metody, principy a determinanty vývoje (zrání vs. učení, dědičnost vs. prostředí), socializace a její mechanismy (sociální učení, nápodoba, identifikace, observační učení), vybrané teorie vývoje a socializace aj. V dalším postupu bude uplatňován přístup skrze dané vývojové období, s vývojovými charakteristikami a probíhající socializací.
Aim of the course - Czech
Last update: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (21.02.2011)

Cílem kurzu je seznámit studenty s pohledy vývojové psychologie na období časných etap ve vývoji tak, aby získali přehled návaznosti jednotlivých vývojových etap a pochopili zákonitosti, principy a vývojové úkoly a probíhající socializace.

Literature - Czech
Last update: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (21.02.2011)

• Břicháček, V.: Raný vztah matky s dítětem. In Dunovský. J. a kol.: Sociální pediatrie. Praha, Grada 1999.

• Dunovský, J. : Socializace dítěte. In Dunovský, J. a kol.: Sociální pediatrie. Praha, Grada 1999.

• Drapela, V.: Přehled teorií osobnosti. Praha, Portál 1997.

• Erikson, E.H.: Osm věků člověka. Praha, Propsy 1995.

• Erikson, E.H.: Člověk a společnost. Praha, Argo, 2002.

• Fontana, D.: Psychologie ve školní praxi. Praha, Portál 1997.

• Kucharská, A., Švancarová, D.: Bezstarostné roky? Kroky a krůčky předškolním věkem. Praha, Scientia 2004.

• Langmeier, J., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha, Portál 1997 a další vydání..

• Lisá, L., Kňourková, M.: Vývoj dítěte a jeho úskalí. Praha, Avicenum 1986.

• Matějček, Z. - Langmeier, J.: Počátky našeho duševního života. Praha, Panorama 1986.

• Matějček, Z.: Socializační proces. In Dunovský, J. a kol.: Sociální pediatrie. Praha, Grada 1999.

• Matějček, Z.: Co děti nevíce potřebují. Praha, 1994.

• Piaget, J., Inhelderová, B.: Psychologie dítěte. Praha, Portál 2000.

• Říčan, P., Krejčířová, D.: Dětská klinická psychologie. Praha, Grada 1997 a další vydání.

• Vágnerová, M.: Vývojová psychologie I. Praha, UK Karolinum 1996, Portál, 1998 a další vydá-ní.

• Vágnerová, M.: Psychologie školního dítěte. Praha, UK HTF 1995 a další vydání.

• Vágnerová, M. - Valentová, L.: Psychický vývoj a jeho variabilita. Praha, UK 1991.

Requirements to the exam - Czech
Last update: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (25.02.2011)

Kurz je ukončen atestem - písemný test.

Syllabus - Czech
Last update: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (21.02.2011)

Prenatální období: význam dítěte pro rodinu, očekávání rodičů. Vývoj v období prenatálním, rizika a úskalí prenatálního období. Příprava rodičů na narození dítěte.

Novorozenecké období: porod z hlediska psychologie, poporodní péče jako faktor podporující adaptaci, psychologie novorozence, vztah mezi matkou a dítětem, intuitivní rodičovské chování (Papoušek).

Kojenecké období: vývojové úkoly dle Eriksona, přínos dalších autorů (např. Matějčkovo členění psychických potřeb), vývoj v oblasti psychomotorické, Piagetovo pojetí vývoje poznávacích funkcí, osobnostní charakteristiky a rozdíly mezi dětmi (Thomas, Chess, Birch), emoční vývoj - vazba na matku (Spitz, Mahlerová), teorie attachmentu (Bowlby, Ainsworthová), socializace: matka, otec, užší rodina

Batolecí období : vývojové úkoly dle Eriksona, vývoj v oblasti motorické, kognitivní, řeči. Emancipace od matky, osamostatňování, sebepojetí

Vývojový negativismus, první dětský vzdor. Vztah k vrstevníkům - fyzická blízkost, paralelní hra, vývojové obtíže tohoto věku.

Důležití autoři: Erikson, Piaget, Spiz, Mahlerová, Bowlby, Matějček, Papoušek

Možnosti psychologického poradenství pro matku a dítě v raném věku, úloha diagnostiky, oblasti možné podpory.

Kolektivní zařízení v raném věku (do tří let), pro a proti, jak zajistit optimální přístup k dítěti, pokud je pečovatelem někdo jiný než mateřská osoba, psychologické aspekty této problematiky.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html