SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Troublespots of Ontogeny in Preschool Age - OK0513116
Title: Vývojové problémy předškolního věku
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: summer
E-Credits: 1
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HS]
Extent per academic year: 4 [hours]
Capacity: unknown / unknown (0)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Klára Špačková, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (06.06.2019)
This course focuses on risks of development in preschool children. We will discuss possibilities of prevention, diagnostics, intervention and therapy in the preschool period of development.
Literature - Czech
Last update: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (30.09.2007)

Bogdanowitzová, M. - Swierkozsová, J.: Metoda dobrého startu. Ostrava, Kasimo 1998.

Dittrich, P.: Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany, H+H 1993.

Gavora, P.: Výzkumné metody v pedagogice. Brno, Paido 1996.

Hadj Moussová, Z., Duplinský, J.: Pedagogicko psychologické poradenství II. Diagnostika. Praha, PedF UK 2002.

Hadj Moussová, Z.: Pedagogicko psychologické poradenství III. Intervence. Praha, PedF UK 2003.

Hrabal, V.: Diagnostika. Pedagogicko-psychologická diagnostika žákas úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha, UK 2002.

Kirbová, A.: Nešikovné dítě. Dyspraxie a další poruchy motoriky. Praha, Portál 2000.

Matějček: Praxe dětského psychologického poradenství. Praha, SPN 1991.

Matějček: Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha, SPN 1992

Matějček: Rodiče a děti. Praha, Avicenum 1986

Langmeier - Matějček: Psychická deprivace v dětství. Praha, Avicenum 1974.

Riefová, S.: Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD.

Říčan a kol.: Dětská klinická psychologie. Praha, Avicenum 1991, Grada 1997

Sindelarová, B.: Předcházíme poruchám učení. Praha, Portál 1995.

Svobodová, Z. - Kolátorová, H : Hrajeme si s předškoláky. Pracovní listy pro rozvíjení grafomotoriky, myš-lení, matematických představ, zrakového vnímání, koncentrace. Praha, PPPP s.r.o. 1995.

Švancarová, D. ? Kucharská, A.: Test rizika poruch čtení a psaní u nastupujících školáků. Praha, Scientia 2001.

Švancara J. a kol.: Diagnostika psychického vývoje Praha, SPN 1980

Vojtík, V. - Machová, J. - Břicháček, V.: Poruchy vývoje dětí a mladistvých a jejich projevy v rodině a ve škole. Praha, SPN 1990.

Třesohlavá, Z. - Černá, M. - Kňourková, M.: Dříve než půjde do školy. Praha, Avicenum 1990.

Syllabus - Czech
Last update: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (30.09.2007)

1. Normalita, variabilita a patologie vývoje.

2. Vývojové problém v předškolním věku, ve vztahu k

  • vývojovým charakteristikám předškoláka: nerovnoměrný psychický vývoj, opožděný vývoj jemné a hrubé motoriky, grafomotoriky, vizuomotorické koordinace, laterality, včetně problematiky vývojové dyspraxie; opožděný vývoj řečo-vých funkcí (dyslálie, dysfázie, dysgramatismus); opožděný či nevyrovnaný vývoj poznávacích funkcí (rozumových schopností, pozornosti, paměti), ale také vývoj akcelerovaný (nadané děti, hyperlexie). Zvláštní pozornost bude věnována otázce školní zralosti a tzv. riziku specifických poruch učení.
  • rodině dítěte: nepodnětné rodinné prostředí (ohrožení senzorickou, kognitivní, emocionální a sociální deprivací), ne-vhodné výchovné styly v rodině a jejich důsledky, problémy v chování (braní hraček, afektivní výbuchy hněvu, zlosti, verbální agresivita), problémy v sourozeneckých vztazích, rivalita mezi sourozenci, žárlivost, odlišné názory rodičů na výchovu, případně i neshody s prarodiči.
  • mateřské škole: problémy v adaptaci a zapojení do vrstevnické skupiny, komunikace mezi dítětem a spolužáky, komuni-kace mezi dítětem a učitelkou, nezájem o úkolové aktivity.

3. Na koho se obrátit? Praxe zařízení, které se na psychologické péči o předškolní děti podílejí (podpůrný poradenský systém: pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogické centrum, klinická zařízení)

4. Principy poradenské péče v předškolním věku, pedagogická terapie, stimulační programy, možnosti psychoterapie.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (07.02.2019)

Zápočet bude udělen na základě aktivní účasti na kurzu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html