SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Comparative Analyses of Cultural Systems I - OK0512202
Title: Komparace kulturních systémů
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (35)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
priority enrollment if the course is part of the study plan
Pre-requisite : OK0515108
Annotation -
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (11.09.2017)
The introduction to the cultural and social anthropology is a special field of social sciences. It familiarizes students with methods of anthropological research and evolution of anthropological thinking on the basis ethnographical studies of world’s nations and cultures. The course shows some of the anthropological schools, styles, paradigms and major anthropological works on which examples the students are introduced to anthropological terminology and methods of research.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (15.09.2018)

Základní literatura

 

BUDIL, I., T. Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Praha, 2003. 

ERIKSEN, T. H. Sociální a kulturní antropologie. Praha, Portál, 2008. 

MURPHY, R., Úvod do kulturní a sociální antropologie. Praha, Slon, 2006. 

PELCOVA, N. Filozofická a pedagogická antropologie. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-246- 0076-5.

SOUKUP, V. 2004. Dějiny antropologie: Encyklopedický přehled dějin fyzické antropologie, paleontologie, sociální a kulturní antropologie. Praha: Univerzita Karlova. 

 

Doporučená literatura

Doleželová, J., Putík, A., Šedinová, J. Židovské tradice a zvyky. SŽM, Praha, 1992.

Frankielová, S. S. Křesťanství: cesta spásy. Prostor, Praha, 1999.

Fishbane, M. A., Judaismus. Zjevení a tradice. Prostor, Praha, 2003.

Kropáček, L. Duchovní cesty islámu. Praha, Vyšehrad, 2003.

Kropáček, L. Islám a Západ.Historická paměť a současná krize. Praha, Vyšehrad, 2002.

Křikavová, A.-Mendel, M.-Müller, Z. Islám - ideál a skutečnost. Praha, Baset, 2002.

Pavlincová, H.-Horyna, B. Judaismus, křesťanství, islám. Olomouc, Nakladatelství Olomouc, 2003.

Pawlowsky, P. Křesťanství v proměnách dvou tisíciletí. Praha, Vyšehrad, 1995.

Schubert, K. Židovské náboženství v proměnách věků. Praha, Vyšehrad, 1999.

Stern, M. Svátky v životě Židů. Praha, Vyšehrad, 2001.

Skalický, K. Po stopách neznámého Boha. Trinitas, Svitavy, 2003.

Tauer, F. Svět islámu. Praha, 2006.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (15.09.2018)

 Tematické okruhy předmětu (z nichž budou vybrána témata dle charakrteru oboru přihlášených studentů)

Člověk a jeho poznávání

  • Dějinné počátky antropologie, vymezení antropologie, předmět studia antropologie, elementy antropologie, aplikovaná antropologie; 
  • Vztah antropologie k přírodním a společenským vědám
  • Metody výzkumu v antropologii
  • Etnocentrismus a kulturní relativismus (F. Boas, R. Benedictová)

Kulturní a sociální antropologie a problematika lidské společnosti

  • Pohledy z hlediska biologického a kulturního determinismu (M. Meadová)
  • Kulturní a sociální antropologie, její školy a jejich představitelé
  • Strukturální antropologie (C. Lévi-Strauss)  Jazyk, verbální a neverbální komunikace

Člověk, společnost a kultura, setkávání a střety kultur

  • Kultura, sociální systém, akulturace, enkulturace, etnikum, xenofobie, separace, segregace, multikulturní a interkulturní model (kulturně-standardní přístup a transkulturní přístup), subkultura;
  • Kulturní kontakty, kulturní změna (endogenní – exogenní změna; evolucionismus – difuzionismus), kulturní šok jako důsledek střetu kultur, vznik a zánik kultur 

Vybrané kulturní systémy a jevy

  • Komparace literárních a preliterárních kultur;
  • Protiklad myšlení Východu a Západu;
  • Komparace monoteistických náboženských fenoménů a jevů ve společnostech s organizovaným náboženským životem: křesťanství, judaismus a islámu 
  • Uvědomění si vlivu židovského, křesťanského a muslimského myšlení na evropskou kulturu.
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (15.09.2018)
  • prostudování jedné odborné publikace (ze základní literatury či dle domluvy)
  • zvládnutí písemného testu na závěru druhého termínu přednášky; Test se sestává ze tří otevřených otázek, z nichž první se bude týkat porozuměí povinné četbě, druhá otázka se zaměří na porozumění témat představených v přednáškách, třetí otázka bude ověřovat studentovu schopnost propojit tematiku kurzu s životní praxí. (Pokud student test nezvládne nebo není přítomen na termínu, odevzdává seminární práci týkající se tematiky.)

Informace k seminární práci:

  • měla by mít podobu zamyšlení, nikoli pouze referátu, který seznamuje s nějakými skutečnostmi: musí tedy obsahovat původní myšlenku či vlastní názor; 
  • práce se musí opírat nejméně o dva relevantní prameny (knihu, článek apod., nikoli jen internetovou stránku – např. z Wikipedie.)
  • Rozsah práce: 2 - 4 NS
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html