SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactic Approaches to Elementary Science Education - OK0502119
Title: Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, MC [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (35)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Is provided by: OKN01B116A
Additional information: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=11670
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (09.08.2017)
Pedagogical theories, developmental theories, theory of intelligence and their influence on the field didactics (taking into account the specifics given by age). Child and nature. Different approaches, such as deductive and inductive, or system and project approach. Introduction to literature, criteria for selecting appropriate teaching aids. Didactic principles. Methods, eg observation, experiment, opinion, excursion, good questions, AAE, walk ... Impact of environment (third teacher, informal education). Model organisms. Models in teaching. Establishment and maintenance of science collections. Evaluation of natural science activities, eg through portfolio.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (09.08.2017)

Cílem předmětu je základní vhled do oborové didaktiky - tedy didaktiky přírodovědné. 

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (21.08.2018)

Odkaz na moodle kurz s podklady k výuce DPKPV (Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání) na http://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3948#section-2 

 

Odkaz na moodle kurz s podklady k výuce DPKPV (Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání) na http://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3948#section-2 

 

Povinná:

Jančaříková, K. Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků.



Doporučená:

Jančaříková, K. Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2017. ISBN978-80-7496-327-8.

Altmann, A. Úvod do didaktiky biologie. Praha : SPN : Ústav pro učitelské vzdělání UK v Praze. první vyd. 1974 s. 320.
Altmann, A. Vyučovací metody v biologii (Kapitola z didaktiky biologie). Praha : SPN, 1971. 1. vyd. 230s.

Jančaříková, K. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2010.

Řehák, B. Vycházky do přírody. 1. vyd. Praha : SPN, 1968. 244s.

Řehák, B. Vyučování biologii na základní devítileté škole a střední všeobecné škole : Příspěvek k didaktice biologie. Praha : Svoboda, 1967. 2. vyd. opravené. 296 s.

Teaching methods - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (09.08.2017)

Výuka probíhá kombinovanou formou. Ke splnění předmětu je nezbytná domácí práce studenta. Výukové bloky obsahují přednášky za pomoci PowerPointových prezentací, diskusi nad přednášenými tématy a úkoly, které studenti plnili.

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (09.08.2017)

Pro tento předmět je spuštěna podpora v moodlu. Prosím všechny, aby se do moodle kurzu včas přihlásili na  http://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3948#section-2 

Ukončení předmětu je možné dvojím způsobem:

1) Aktivní účast + vyplnění dotazníku + zpracování úkolů dle zadání

Upřesnění: Aktivní účastí se rozumí přítomnost studenta po celý čas výuky (pozdní příchod a dřívější odchod = nesplněno) a soustředění se na výuku (student aktivně odpovídá na otázky vučujícícho, zapojuje se do učebního procesu, nevyřizuje si poštu na notebooku, nevyrušuje apod.). Právo rozhodnout, čí účast bude resp. nebude považována za aktivní má vyučující. Pokud má vyučující dojem, že si student na výuce učivo neosvojil, má právo požadovat přezkoušení. 

Dotazník (vyplnění trvá asi 10 minut) vyplňte prosím před zahájením výuky (abychom o něm na výuce mohli diskutovat) i před vstupem do MOODLU. 

Povinné úkoly naleznete na MOODLu. Tyto úkoly obvykle studenty baví. Je možné je realizovat většinou přímo ve třídě zaměstnání s dětmi či žáky. Ale jejich plnění je časově náročné, proto je začněte čas, nenechávejte to na poslední chvíli. Ideální by bylo, kdyby k odevzdání došlo před závěrečným blokem výuky. 
 

2) Přezkoušení + vyplnění dotazníku + zpracování úkolů dle zadání 

Upřesnění: Přezkoušení probíhá v termínech, které určí vyučující. Přezkoušení bude probíhat ve zkouškovém období v termínech vypsaných v SIS. Tyto termíny budou tři. Termíny pro přezkoušení vypisuje vyučující podle svých časových možností. Po domluvě lze přezkoušení realizovat i v konzutlačních hodinách po té, co budou odučeny všechny bloky výuky. Konzultační hodiny ve zkouškovém období nejsou, takže tato možnost platí jen do konce semestru. Není možné vypisovat termíny dle individuálních žádostí studentů. Otázky k přezkoušení naleznete také v MOODLU kurzu.Student si k přezkoušení nastuduje doporučenou literaturu a řádně se z ní připraví (nestačí zápisky od spolužáků). Termíny přezkoušení určuje vyučující.

Dotazník (vyplnění trvá asi 10 minut) vyplňte prosím před zahájením výuky (abychom o něm na výuce mohli diskutovat) i před vstupem do MOODLU. 

Povinné úkoly naleznete na MOODLu. Tyto úkoly obvykle studenty baví. Je možné je realizovat většinou ve vašich zaměstnání s dětmi či žáky. Ale jejich plnění je časově náročné, proto je začněte čas, nenechávejte to na poslední chvíli. Ideální by bylo, kdyby k odevzdání došlo před závěrečným blokem výuky.
 
 
Prosím (z organizačních důvodů) o hromadné odevzdání zadaných úkolů, vždy krátce před ukončením předmětu:
a) mailem týden před závěrečným blokem či na závěrečné výuce, 
b) osobně při přezkoušení na konzultačních hodinách,
c) mailem den nebo dva před termínem, na který se zapíšete ve zkouškovém období.
Pokud budete úkoly odevzdávat ve zprávě e-mailem, prosím, napište do předmětu název předmětu a jeho kód. 
 
Studenti, kteří potřebují individuální péči, si nejprve vyřídí potvrzení na rektorátu. Teprve na základě potvrzení je pak možné přezkoušení zrealizovat i v jiných termínech, nejspíš v konzultačních hodinách v dalším semestru.
Syllabus -
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (17.02.2017)

I. Theoretical knowledge

Transformation of science education - history, authors and appropriate literature, science literacy and how the four areas need to be addressed (cloverleaf).
Evolutionary theory of J. Piaget, Piaget's experiments with preschool children.
Theory of intelligence (g intelligence, various theories of intelligence, distributed intelligence).
Behaviorism and programmed learning method.
Structuralism.
Constructivism.
Connectivism.
Children's relationship to nature - naturalistic intelligence, biophilia, biofóbie. Environmental sensitivity.
Alienation nature and "green" therapy.
Nature as a (third) teacher, informal education.


II. methodological knowledge

Linking art, math, music, language, movement, space, personnel activities to explore the nature and EV.
Senses - what sense we have to protect them, how to know nature through the senses.
Good questions.
Education based on the relationship to place, garden kindergarten.
Narrative method.
A research approach (inquiry-based learning).
Excursions, science and nature trail walk with preschool children.
Observation and experiment (and spontaneous) in kindergarten.
Loading collections in kindergarten.
AAE (class breeding and guest programs).
The teacher evaluates the expression as follows:

Learning resources - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (10.08.2017)

Studenti mohou sledovat informace o probraných tématech na http://cevv-uk-pedf.blog.cz

Upřesnění: V levé liště je třeba vybrat okénku předmětu a ve článcích vybraný semestru a formu studia.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html