SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Art Education IV - OK0321420
Title: Didaktika výtvarné výchovy IV, V
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2010
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PaedDr. Helena Hazuková, CSc.
Pre-requisite : OK0315101
Annotation -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.02.2009)
Abstrakt IV Evalution and asseessment in art education : Specific psycho-didactic features of evalution in art education in Kindergarten. Kinds, methods and criteria of assessment . Introduction in art education for children with special needs : Children´s art as a starting point of pedagogical diagnostics, problematics of its interpretation. Abstrakt V : Critical reflecting children´s art and its role in the systems of general education: Historical and contemporary view, social and cultural contexts. Reconceptions in art education.
Aim of the course -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.02.2009)

Attainment targets IV: To make preconditions of full qualified look at children´s art (process and product) , spontaneous and with teacher´s guidance.

Attainment targets V: Give( offer) a guidance about social and historical contexts of changes of opinions to children´s art and their reflection in conceptions art education . To encourage a critical view of students to last and present conceptions and paralel programme trends.

Literature -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.02.2009)

HAZUKOVÁ,H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. 1.vyd. Praha: Pedagogická fakulta UK,1994. 36 s.

HAZUKOVÁ,H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově II. 1.vyd.Praha: Pedagogická fakulta UK,1995. 57 s.

SLAVÍK,J. Hodnocení v současné škole.(Východiska a nové metody v praxi) . 1.vyd.Praha : Portál 1999. 192 s. ISBN 80-7178-262-9.

SLAVÍKOVÁ,V; SLAVÍK,J.; HAZUKOVÁ,H. Výtvarné čarování ( Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). Praha : UK - Pedagogická fakulta 2000. ISBN 80-7290-016-1.

HAZUKOVÁ,H.;ŠAMŠULA,P. Didaktika výtvarné výchovy I. 3. přeprac.vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 2005. 129 s. ISBN 80-7290-237-7.

VÁGNEROVÁ,M. Vývojová psychologie. 2.vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum 1999.353 s. ISBN 80-7184-803-4

Doporučená literatura V:
Recommended literature V:

HAZUKOVÁ,H.- ŠAMŠULA,P. Didaktika výtvarné výchovy Vv I. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum,1991.ISBN 80-7066-386-5.

HAZUKOVÁ,H.: Výtvarná výchova jako integrovaná a integrující složka primárního vzdělávání.In: K současným problémům vnitřní transformace primární školy. Sborník. Praha, PedF UK 1998 Praha. ISBN 80-86039-47-1

SLAVÍK,J. Od výrazu k dialogu ve výtvarné výchovy. Artefiletika. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-437-3.

UŽDIL,J. Výtvarný projev a výchova. 2.vydání Praha : SPN 1978

SBORNÍK Výtvarná výchova a její teorie v českých zemích ve světových kontextech. Praha: UK-PedF 1998. ISBN 80-86039-70-6.

Pedagogické dokumenty ( Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, Vzdělávací program Základní škola, Praha, Fortuna 1996Vzdělávací program Národní škola. Praha, SPN 1997, Vzdělávací program Obecná škola (Návrh osnov obecné školy.Portál,1993).

Teaching methods -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2009)

lecture/seminary

Requirements to the exam -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.02.2009)

Evalution V

Test: Ability of orientation in history and presence of art education in general education ( test) and critical look at them .

Evaluation IV: To make analysis and reflective evalution of children drawing of pre-school child with a view to pedagogica diagnostic . Taking of acquirement professional terminology.

Syllabus -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.02.2009)

Theory IV:

Evaluation as a means, task and target of Art education. Substance of evaluation, its specialness and kriteria. Priciples of pedagogical interpretation of chidrens´ art. Art education with special orientation .

Practice:

To form assesment criteria in real situation and Art education tasks.

Theory V:

Scientific interest about children´s art. Opinions evolution of educational influence of the Fine Art. Reflection in art education pedagogy and conception art education as a part of general education. Important periods and persons.

Practice:

Detection and explaining of relations of last conceptions art education and its present theory and praktice. Use for solving and prevention of present problems in art education.( exaples).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html