SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introduction to Art and Culture I - OK0321115
Title: Základy výtvarné kultury I
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2009
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
summer s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/2, C [HS]
summer s.:2/2, C [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Annotation -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.06.2008)
General problems of aret theory. Substantial principles of its devel,opment. Theory of art aestetics. Art as a means communication and its expressive means. Relations between artist, artwork and reality, psychological and social aspects.
Aim of the course - Czech
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.06.2008)

Cíl : Cílem tohoto oborového prosemináře je motivovat studenty ke zvýšenému zájmu o obor, položit základy k vytvoření poučeného náhledu na obecné nadčasové problémy teorie umění a estetiky a dalšího rozvoje oborového myšlení. V oblasti oborové terminologie přesvědčit studenty o nezbytnosti postupného budování funkčního slovníku učitele výtvarné výchovy, se zvláštním zřetelem na schopnost vyjádření výtvarného zážitku.

Literature - Czech
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.06.2008)

1) KULKA, J. Psychologie umění. Praha: SPN, 1990. ISBN 80-04-23694-4.

2) ŠAMŠULA, P. Obrazárna v hlavě1,2. Výtvarná čítanka pro 2.- 5.roč. základní školy. Praha : SPL Práce ,1996. ISBN 80-208-0380-7.

3) BLÁHA,J.; SLAVÍK,J. Souřadnice výtvarného umění. Jinočany: H and H, 1992. ISBN nemá

4) WELTONOVÁ,J. Jak vnímat obrazy. Bratislava : Perfekt, 1995. ISBN 80-85261-81-2

5) BLÁHA,J.: Estetická výchova pro střední školy, 2. díl - Umění jako obraz doby. Praha : Scientia Medica, 2001. ISBN 80-85526-71-9

Requirements to the exam - Czech
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.06.2008)
Požadavky pro udělení zápočtu :
1) Pravidelná účast a aktivní práce v seminářích,

2) Splnění všech průběžně zadávaných úkolů

3) Úspěšné splnění požadavků testu, popř. zadané seminární práce

Ukončení: Z

Syllabus - Czech
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.06.2008)
Obsah
Klíčová slova:
1. Teorie
Klíčová slova : Umělec, umělecké dílo, smysl a význam umění, umění jako výraz, komunikace, forma), jazyk, prostředek komunikace, malířství, sochařství, architektura, historie a historiografie umění, interpretace uměleckého díla

1. Teorie
1.1. Vztah umělec - umělecké dílo - skutečnost : subjektivní ( psychologické ) a objektivní (sociální) aspekty, které vstupují mezi umělce a skutečnost, umění jako výraz, komunikace, forma).

1.2. Umění jako ?jazyk", prostředek komunikace (umělecké dílo jako znakový systém formálně obsahových prvků, výrazové prostředky výtvarných druhů /malířství, sochařství, architektury/ jako "gramatika" výtvarného jazyka, tektonika a sémantika řeči umění).

1.3. Základní principy vývoje výtvarné kultury v konfrontaci s dalšími uměleckými druhy (zejména literaturou a hudbou).

1.4. Interpretace uměleckého díla a možnosti jejího zprostředkování ve výchovném procesu (fáze estetické interakce, sémantická, syntaktická, pragmatická úroveň zkoumání uměleckého díla atd.)

2. Praxe :
2.1. Návštěva : Národní galerie - sbírka starého českého umění, Jiřský klášter.

2.2. Rozbor vybraných uměleckých děl jako aplikace znalostí a dovedností získaných v průběhu seminářů

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html