Last update: doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph.D. (10.05.2007)
Cíl: Umožnit studentům samostatnou činností strukturovat vědomosti jak z matematiky, tak i didaktiky matematiky, nabyté v
předcházejícím studiu. Vnímat matematiku jako organickou součást všech předmětů prvního stupně. Dát studentům
program pro jejich další práci na sobě i po ukončení studia.
Forma práce: Studenti budou rozděleni do několika skupin po 4-6 a budou soustavně pracovat na širším tématu. Podle
možnosti témata budou propojena na témata diplomních prací studentů, zejména těch, kteří volili diplomovou práci z
matematiky. Výsledky budou prezentovány v seminářích. Individuální/skupinové konzultace budou významnou aktivitou
této varianty. Studenti budou zapojeni do výzkumné práce, kterou realizují členové KMDM i externí učitelé v rámci různých
grantových projektů. Výuka bude spojitě obohacována o výsledky výzkumů.
Obsah: Individuální přístup; práce s chybou žáka i chybou vlastní; práce s učebnicí a pracovními listy; pozitiva i negativa
soutěže; jak hodnotit propracovanost tématu,; pedagogická nápaditost a tvořivost; propojenost matematiky na český jazyk;
propojenost matematiky na reálie; propojenost matematiky na výchovy.
Práce je úzce vázána na školní praxi. Každý student připraví scénář aspoň jedné vyučovací hodiny ve třídě, kterou aspoň
částečně zná. Scénář realizuje, společně s kolegy hodinu eviduje a analyzuje. Paralelně s touto praktickou činností jsou
studenti seznamováni s příslušným teoretickým zázemím.
Požadavky k zápočtu: Aktivní účast na seminářích, příprava alespoň jednoho kroužku pro žáky 1. stupně ZŠ.
Souborná zkouška: K souborné zkoušce budou vyžadovány následující materiály: podrobné rozpracování jednoho
netradičního matematického prostředí, záznam či protokol experimentu z matematického kroužku, analýza tohoto materiálu,
sebereflexe vlastní práce s dětmi na kroužku.
Literature - Czech
Last update: doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph.D. (10.05.2007)
Učebnice matematiky pro 1. stupeň základní školy (české, slovenské a jiné zahraniční)