SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Arithmetic - OK0310032
Title: Aritmetika
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2012
Semester: both
E-Credits: 3
Hours per week, examination: 0/0, C+Ex [HS]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (999)
summer:unknown / unknown (999)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Explanation: Rok1,Rok2
Old code: ARIT
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Classification: Teaching > Mathematics
Pre-requisite : OK0310247
Interchangeability : OK0610032
Is pre-requisite for: OK0310261, OK01310V05, OK01310V06
Is interchangeable with: OK0610032
Annotation -
Last update: doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph.D. (10.05.2007)
The course is focussed on cultivating mathematical culture of students. The subject is oriented to development of imagination of numbers (to show various approaches including historical notes), to develop basic concepts of elementary mathematics, to develop various forms of representations and to use various methods of solving problem, to cultivate communicative abilities in teaching mathematics, to cultivate positive relation of student to mathematics and study of mathematics.
Literature - Czech
Last update: doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph.D. (10.05.2007)

Drábek, J. a kol.: Aritmetika pro studium učitelství 1. stupně ZŠ (vysokoškolská učebnice)

Opava, Z.: Matematika kolem nás, Albatros

Hejný M., Stehlíková N.: Číselné představy dětí (skriptum PedF UK)

Hruša a kol.: Aritmetika pro pedagogické instituty (starší učebnice)

Wittmann, E. Ch. , Müller, G. N.: Handbuch produktiver Rechenübungen, Band 1 (Von Einspluseins zum Einmaleins, 1990), Band 2 (Von halbschriftlichen zum schriftlichen Rechnen, 1992)

Koman, M.: Pravidelnosti aritmetiky a geometrie číselných dvojčat, In Dvacetpět kapitol z didaktiky matematiky (2004).

Učebnice primární školy a Učební osnovy pro 1.-5. ročník (obecná škola)

Koman, M.: Rozšiřování číselných oborů (Užití čtvercových sítí), (skriptum UK Praha, 1975)

Syllabus - Czech
Last update: doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph.D. (10.05.2007)
Stručná charakteristika kurzu
Požadavky:

Zápočet: 80% účast na seminářích

  • zpracování seminární práce
  • 51% úspěšnost při testech numerických dovedností a řešení úloh
  • aktivita na seminářích

Zkouška:

  • Spolehlivé řešení úloh školské matematiky pomocí různých metod.
  • Znalost základní pojmů, srozumitelná komunikace o podstatě úloh,
  • Používání názorných modelů a vysvětlení možností motivace žáků.
  • Používání pravidelností.

Předmětem studia je uchopování a porozumění aritmetice přirozených, celých, desetinných čísel, zlomků a racionálních čísel. Pro uchopení obsahu kurzu s porozuměním je nezbytné získávat vhled do elementárních modelů a situací sledováním a využíváním pravidelností (pattern). Kladení a používání otázek typu ?Proč ??", ?Co když, ?" a hledání odpovědí na ně s cílem získávat hlubší vhled do situací, porozumění používaných postupů.

Konkrétní témata:

  • Přirozená čísla. Kardinální a ordinální přístup, desítková soustava (používání pravidelností), stovková a tisícovková tabulka, řádová tabulka/počítadlo, apod.
  • Početní algoritmy (dlouhý a krátký algoritmus, pohyb ve stovkové tabulce). Odhady.. Počítání s ?velkými" čísly na kalkulačce. Vztahy mezi početními operacemi, význam závorek. Tzv. chytré počítání (např. cik-cak součty, číselná dvojčata).
  • Soustavy o základu z ? 10. Početní algoritmy.
  • Dělení a dělitelnost. Znaky dělitelnosti, Prvočísla, Eratosténovo síto. Největší společný dělitel a nejmenší společný násobek. Úlohy.
  • Aritmetika na hodinovém ciferníku.
  • Desetinná čísla. Porozumění algoritmům, využití pravidelností.
  • Celá čísla. Využití čtvercové sítě.
  • Zlomky. Různé přístupy (modely koláč, čokoláda). Počítání se zlomky
  • Racionální čísla. Využití čtvercové sítě. Periodická čísla.

Slovní úlohy. Řešení úsudkem, experimentem, obrázkem.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html