SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Development of Individualized Education Plans - OK0218290
Title: Tvorba individuálně vzdělávacích plánů
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D.
Co-requisite : OK0218215, OK0218217
Pre-requisite : OK0218211, OK0218212, OK0218213, OK0218214, OK0218216
Interchangeability : OBSP18790
Annotation -
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (30.05.2019)
Introduction to the course - terminology. Legislative support for the creation of individual educational plans and educational support plans. Support measures. Individual educational plan (educatinal support plan) - structure, content and timing, variations, continuous evaluation, adaptation of changes. Experience from abroad. Principles for developing individual educatinal plans. Assessment scales. Examples of individual educational plans and their analysis and comparison. Creating an individual educational plan for a specific child, pupil, student. Parent as a team member and co-creator of the plan. External consultants.
Literature - Czech
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (25.02.2018)

BIEHLER, R.F. , SNOWMAN, J. PsychologyApplied to Teaching Houghton Morfin. Boston, 1990
DITTRICH, P. Pedagogicko psychologická diagnostika. Praha, 1993
HOLT, J. Proč děti neprospívají. Praha, 1994
HELMS, W. Lépe motivovat - méně se rozčilovat. Praha : Portál, 1996.

JUCOVIČOVÁ, D, a kol. Individuální vzdělávací plán pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Praha: D+H 2009

KAPRÁLEK, K., BĚLECKÝ,Z.  Jak napsat a používat indivuduální vzdělávací program. Praha. Porál 2004
KOVALIKOVÁ S. Integrovaná tematická výuka. Kroměříž : Spirála, 1995
KRET, E. Učíme (se) jinak. Praha : Portál, 1996.
MERTIN M. Individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 1995
PETTY, Q. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996
PREKOPOVÁ J., SCHWEIZEROVÁ, CH. Neklidné dítě. Praha : Portál, 1994.
ŠVANCAROVÁ D. Podklady pro vypracování individuálního vzdělávacího programu. Institut ped.-psych. poradenství ČR : Praha1994
WIEDERHOLT, J. L., HAMMILL, D.D., BROWN, V.L. The Resource Teacher.Quide to Efeective Practices. Allyn and Bacon, 1983.

ZELINKOVÁ,O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací programPraha Portál 2001

Syllabus - Czech
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (25.02.2018)

Předmět je koncipován tak, aby student po jeho absolvování uměl vypracovat plán pedagogické podpory a individuální vzdělávací plán pro dítě /žáka, studenta.../ se speciálními vzdělávacími potřebami.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html