SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Psychology of Teaching - OK0218005
Title: Psychologie učitelství
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: both
E-Credits: 1
Hours per week, examination: 0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 2 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (40)
summer:unknown / unknown (40)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
Pre-requisite : OK0218099
Interchangeability : OBPP13005, OKBPP13008
Annotation - Czech
Last update: MORAVCOI/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2009)
Kurz má za cíl seznámit studující s psychologickou perspektivou na učitelské povolání tak, aby lépe porozuměli jeho specifikům.
Literature - Czech
Last update: MORAVCOI/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2009)

FONTANA, D. Psychologie v učitelské praxi. (Kapitola O učiteli.) Praha: Portál, 1997.

FRANCIS, B.; SKELTON, CH. Investigating Gender: Contemporary Perspectives in education. Buckingham: Open University Press, 2001.

HAVLÍK, R. a kol. Učitelské povolání z pohledu společenských věd. Praha: PedF UK, 1998.

HRABAL, V. Jaký jsem učitel? Praha: SPN, 1988.

KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997.

OKLEYOVÁ, A. Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál, 2000.

PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení. (Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci.) Praha, PedF UK 2002.

RENZETTI, C.M.; CURRAN, D. J. Ženy, muži a společnost. Praha: Karolinum, 2003.

DeSINGLY, F. Sociologie současné rodiny. (zejména 1. Část) Praha: Portál, 1999.

ŠTECH, S. Vývoj poznaků o vztahu rodiny a školy. Čs. Psychologie, 1997, 41, 6, s. 487-502.

Povolání: učitel. (Zejména ŠTECH, S. Co je to učitelství a lze se mu naučit?) Monotématické číslo časopisu Pedagogika, 1994, 44, 4.

Psychoanalytické inspirace pro výchovu. Monotématické číslo časopisu Pedagogika, 1999, 49, 4.

Rodina a škola. Monotématické číslo časopisu Pedagogika, 2004, 54, 4.

Syllabus - Czech
Last update: MORAVCOI/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2009)

Cílem kurzu je pomoc studentům s komplexním pochopením učitelské profese.

1. Učitelská profese, profesionalizace a profesní socializace.

2. Analýza učitelské profese - učitelská profese a její nároky (klinická náročnost učitelství, nejistoty, ambivalence a dilemata učitelství, prestiž učitelské profese). Učitelská profesní identita.

3. Rozdíly mezi rodinnou a školní socializací (role rodiče a role učitele). Vztahy mezi rodinou a školou (odlišnost pozic a vidění problémů) - rodičovská očekávání - význam školní docházky a vzdělávání pro rodinu - komunikace mezi rodinou a školou.

4. Pomáhající profese. Lidský vztah jako součást profese. Syndrom vyhoření a jeho prevence. Stres a jeho zvládání (copingové strategie).

5. Autodiagnostika učitele. Individuální pojetí učitelství. Zjišťování vlastních specifik pedagogického působení, zvláštnosti vlastního pojetí žáka (respektive úspěšného žáka) a preferenčních tendencí.

6. Gender ve škole - Zastoupení žen a mužů mezi vyučujícími a ve vedení škol. Genderové zatížení ped. komunikace (vyuč. metody, formy, motivování, klasifikace, atd.) Další stránky gender. zatížení školy ovlivňující práci vyučujících - učební osnovy, učebnice, atd.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html