SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
A - OK01313177
Title: Jak prakticky na inkluzivní třídu
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: both
E-Credits: 4
Hours per week, examination: 0/3, C [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: Mgr. Michaela Titmanová, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (30.10.2019)
The course is part of the offer of courses within the project “Support of undergraduate education at the Faculty of Education of Charles University” (reg. No. CZ.02.3.68 / 0.0 / 0.0 / 16_038 / 0006965), subactivity Development of competences of students-future teachers by interconnecting theoretical and practical teaching. The aim of the course is to invite students into the psychology of the inclusive class and to develop practical skills for its successful management. Specifically, the course will focus on the following psychological issues: - the work of the teacher with a child with special educational needs and their family - hostile relations in the classroom - bullying, forms of bullying and ways to address it - communication with other parents in the classroom - teacher burnout and psychohygiene (Note: The course is not primarily aimed at children with a different mother language.)
Literature - Czech
Last update: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (30.10.2019)

Povinná

http://www.msmt.cz/vzdelavani/podpurna-opatreni

Friedlová, Jurová, Lindovská, Macková, Urbancová (2012). Práce s třídním kolektivem – metodika. Praha: NÚV.

Kebza, V., & Šolcová, I. (2003). Syndrom vyhoření. Praha: Státní zdravotní ústav.

Doporučená

Braun, R. (2003). Pedagogicko psychologická diagnostika (skriptum, ÚPRPŠ).

Čáp, J., & Mareš, J. (2007). Psychologie pro učitele. Praha: Portál.

Čapek, R. (2010). Třídní klima a školní klima. Praha: Grada.  

Friedlová, Jurová, Lindovská, Macková, Urbancová (2012). Práce s třídním kolektivem – metodika. Praha: NÚV.

Janošová, P. et al. (2016). Psychologie školní šikany. Praha: Grada.

Kebza, V., & Šolcová, I. (2003). Syndrom vyhoření. Praha: Státní zdravotní ústav.

Kolář, M. (2011). Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál.

Lechta, V. (2011). Symptomatické poruchy u dětí. Praha: Portál.

Maslow, A. (2014). O psychologii bytí. Praha: Portál.

Matějček, Z. (2011). Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: Portál.

Praško J., Prašková H. (2001). Proti stresu krok za krokem. Praha: Grada.

Riefová, Sandra F.  (2007): Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál

Svoboda, M., Krejčířová,D. & Vágnerová,M. (2009). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál.

Thorová, K. (2012). Poruchy autistického spektra. Praha: Portál.

Vágnerová, M. & Klégrová, J. (2008). Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: UK nakladatelství Karolinum.

Vrbová, R. a kol. (2015): Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu narušené komunikační schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého.

Watzlawick, P., Bavelas, J., & Jackson, D. (1999). Pragmatika lidské komunikace. Hradec Králové, Czechia: Konfrontace.

Zelinková, O. (2007): Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál.

Žáčková, H. & Jucivičová, D. (2010): Máte neklidné a nesoustředěné dítě?. Praha: DH.

Žampachová, Z. & Čadilová, V. (2015): Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu poruchy autistického spektra nebo vybraných psychických onemocnění.  Olomouc: Univerzita Palackého.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (30.10.2019)

1)      dítě s SVP v inkluzivní třídě (2x4 vyučovací hodiny + 2 hodiny Moodle)

-          práce se zprávou a doporučením- pojmout to jako domácí práci a navrhnout konkrétní návrhy činností

-          práce s rodinou: analýza rozhovoru s rodiči, identifikace rizikových bodů

-          příklady dobré praxe

-          příklady práce se třídou, kde je dítě s svp

 

 

2)      šikana a vztahy ve třídě (3x4 vyučovací hodiny)

 

-          zaměření na běžnější formy šikany, jako je posmívání, provokování a vyčleňování. Tyto projevy se v vyskytují takřka v každém dětském kolektivu a často bývají pedagogy přehlíženy nebo tiše akceptovány z mnoha důvodů, kterými se během kurzu budeme také zabývat – pocit nedostatečné kompetence učitele  „co s tím“, pocit, že si za to postižené dítě může samo apod..

-          monitorování a diagnostika vztahů ve školní třídě a návazných možností intervence

-          metody preventivního působení, aby se výskyt a rozvoj nepřátelských vztahů v kolektivu minimalizoval

 

3)      komunikace s rodiči (1x4 vyučovací hodiny + 1 hodina Moodle)

 

-          teorie potřeb; stresová reakce mozku na pocit ohrožení

-          pragmatika lidské komunikace

-          komunikace nepopulárních postupů s rodiči dětí ve třídě

-          porozumění potřebám rodičů a situaci učitele

-          osvědčené praktické postupy

 

4)      vyhoření učitelů (1x4 vyučovací hodiny + 1 hodina Moodle)

-          profesionalita směrem k žákům a směrem k sobě

-          kompetence učitele: jaký je obsah a rozsah mé práce, jak si zdravě nastavit hranice

-          prevence učitelského vyhoření: analýza ukázek z rozhovorů

-          praxe podpory kolegiálního sdílení ve škole: supervize, intervize…

Course completion requirements -
Last update: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (30.10.2019)

Requirements :

 

Active participation in at least five of the seven meetings

 

Complete all tasks in Moodle

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html