SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Social and educational psychology - OK0131123
Title: Sociální a pedagogická psychologie
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2009
Semester: summer
E-Credits: 6
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:14/14, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (150)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Level: basic
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
Pre-requisite : OK0131115
Interchangeability : OKO133223
Is pre-requisite for: OK0131364
Annotation - Czech
Last update: MORAVCOI/PEDF.CUNI.CZ (12.11.2012)
Cílem kurzu je získat představu o předmětu, metodologii a hlavních teoriích sociální a pedagogické psychologie a osvojit si psychologickou perspektivu vůči školní realitě. Obsah kurzu tvoří následující témata: - vymezení disciplín - rodinná a školní socializace, interakce mezi školou a rodiči - kognitivní a sociální učení - vztah k poznávání, individuální zvláštnosti učení - sociální role, konflikty rolí, identita - sociální skupiny, dynamika a struktura, vedení, školní třída - sociální komunikace, verbální a neverbální - sociální vnímání a poznávání, stereotypy a předsudky - interakce mezi učitelem a žákem, pojetí žáka - motivace k učení, diagnostika a rozvoj - příčiny školní neúspěšnosti, socio-kulturní handicapy - učitelská profese, psychologická náročnost
Literature - Czech
Last update: MORAVCOI/PEDF.CUNI.CZ (12.11.2012)


Bendl, S. - Kucharská, A.: Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie. Praha, PedF UK 2008.

Čáp, J.: Psychologie vyučování a učení. Praha, Karolinum 1994.

Výrost, J. - Slaměník, I.: Sociální psychologie. Praha: ISV nakladatelství 1997.

Nakonečný, M.: Sociální psychologie. Praha: Academia 1999.

Helus, Z. Sociální psychologie pro učitele. Praha: Karolinum 1992.

Hrabal, V.: Jaký jsem učitel? Metody získávání poznatků o vlastní vzdělávací činnosti. Praha, SPN 1988.

"Rodina a škola". Časopis Pedagogika. 1999, 1. Monotem. číslo.

Vágnerová, M. - HadjMoussová, Z. - Štech, S.: Psychologie handicapu. Praha, Karolinum 2004. (kapitola S. Štecha)

Další publikace budou doporučeny na přednáškách.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html