SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Mediated learning and cognitive development - OINZ1Q027B
Title: Zprostředkované učení a rozvoj kognitivních funkcí
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, MC [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Guarantor: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)
Cílem předmětu je představit, vysvětlit a na konkrétních příkladech z praxe přípravy a realizace výuky/intervenční práce ve školním nebo poradenském prostředí ukázat, co je zprostředkované učení. Studenti si v rámci kursu osvojí základní znalosti z oblasti pedagogické psychologie, které jsou předpokladem pro porozumění principům zprostředkovaného učení. Kurz opírá výklad zprostředkovaného učení o dvě teoretické linie pedagogické a vývojové psychologie: 1) Linii sociokulturní teorie učení L.S. Vygotského a 2) Linii studia vývoje poznávacích funkcí v interkulturní perspektivě Reuvena Feuersteina. Seminář je z hlediska studenta rozdělen v průběhu semestrální realizace na tři na sebe navazující části. V první části se studenti seznámí se základními pojmy a teoretickými východisky (výklad v kombinaci se samostudijní četbou). Ve druhé části realizují dílčí skupinová cvičení, jejichž úkolem je podpořit porozumění principům zprostředkovaného učení a usnadnit transfer teoretických poznatků do oblasti výukové/didaktické praxe konkrétního studenta. Ve třetí části realizuje student samostatně písemnou rozvahu vlastní výukové hodiny s užitím prvků zprostředkovaného učení a tu následně prezentuje. Obsahová struktura kurzu: 1. Co je zprostředkované učení a jak jej využíváme v pedagogické pedagogicko-psychologické praxi. 2. Systematická výuka myšlení – vztah dovedností myslet a zprostředkovaného učení; zprostředkované učení jako výchozí rámec systematické výuky myšlení 3. Vygotského pojetí významu sociálních interakcí a učení pro rozvoj poznávacích funkcí. 4. Vygotského teorie zóny nejbližšího vývoje a relevantní pojetí inteligence. 5. Zprostředkované učení jako základní koncept socio-kulturně orientovaných směrů pedagogické psychologie. 6. Zprostředkované učení v díle R. Feuersteina 7. Klíčové, kriteriální, znaky zprostředkovaného učení a jeho projevy ve výuce. 8. Doplňkové znaky zprostředkovaného učení a jejich projevy ve výuce. 9. Psychologická nástroje ve výuce podporující rozvoj dovedností myslet a učit se. 10. Uplatnění zprostředkovaného učení v pedagogické diagnostice a intervenci. 11. Modelová prezentace využití zprostředkovaného učení v praxi. 12. Samostatné projekty studentů
Literature - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

BURDEN, R,., NICHOLS, L. Evaulating the process of introducing thinking skills programme into the scondary school curriculum. Research papers in Education. 2000, 15(3), 293-306.  (http://www.thinkingschoolsinternational.com/site/wp-content/uploads/2012/02/Evaluating-the-process-of-introducing-a-thinking-skills-programme-into-the-secondary-school-curriculum-Burden-and-Nichols.pdf)

FEUERSTEIN, R., FALIK, L.H.,  FEUERSTEIN, L.S.  BOHÁC, K. Myslet nahlas - mluvit nahlas. Portál: Praha. 2017.

KREJČOVÁ, L. Žáci potřebují přemýšlet. Portál: Praha, 2013.BLAGG, N. Can we teach intelligence? Lawrence Erlbaum Associates: New Jersey, 1991.

MÁLKOVÁ, G. Zprostředkované učení. Portál: Praha, 2009.

MALKOVÁ, G. Umění zprostředkovaného učení. Togga: Praha, 2008.

VYGOTSKÝ, L. S. Myšlení a řeč. Portál: Praha, 2004. - Kapitoly o zóně nejbližšího vývoje (Vztah učení a vývoje)

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

Zadání seminární práce

Seminární práce má ukázat, jak student na základě studované odborné literatury nebo absolvovaných seminárních setkání dokáže zapracovat principy zprostředkovaného učení do návrhu vlastní výukové hodiny. Téma seminární práce tedy ideálně spadá do oboru/studijního zaměření  studenta. Student rozpracuje hodinu, kterou sám odučil v rámci výukových praxí. Tuto hodinu ale modifikuje tak, aby cíleně umožňovala výuku dovedností myslet a učit se a to primárně s využitím  principů zprostředkovaného učení. Navrhovaná výuková hodina, nebo výukový blok tedy, má  ukazovat, jak student žákům konkrétně vytváří prostor pro rozvoj nebo  zlepšení  dovednosti přemýšlet a učit se. 

Rozsah seminární práce: 3 - 5 normostran. Je důležité navrhovanou hodinu stručně popsat z hlediska jejích cílů, cílové skupiny, užitých nástrojů a postupů pro výuku. Důraz v seminární práce ale má být kladen na konkrétní popis, ukázku a případně i zdůvodnění uplatnění jednotlivých , alespoň klíčových , prvků zprostředkovaného učení.

Seminární práci student odevzdá písemně (pomocí odevzdávány v Moodle).

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

Témata:

Co je zprostředkované učení: zprostředkované učení v pedagogické psychologii, interakce učitel- žák v perpektivě zprostředkovaného učení, zprostředkovaného učení a jeho význam pro psychosociální rozvoj dítěte, význam učení pro vývoj poznávacícíh funkcí

Zprostředování jako vývojový princip (Vygotskiánské inspirace): Vygotského přínos k poznání významu sociálních interakcí pro rozvoj poznávacícíh funkcí dítěte, neovygotskiánské inspirace, zjména Feuerstein a jeho teorie strukturní kognitivní modifikovatelnosti

Klíčové znaky zprostředkovaného učení : kritéria zprostředkovaného učení, orojevy zprostředkovaného učení v interakci rodič- dítě a učitel-žák

Doplňkové znaky zprostředkovaného učení:popis projevů dítěte v učebních situacícíh a jejich provázanost s přístupem učitele

Užití principů zprostředkovaného učení v pedagogické praxi: konkrétní příklady aplikace principů zprostředkovaného učení ve výuce na 1. stupní základní školy

Instrumentální obohacování jako příklad aplikace principů zprostředkovaného učení v pedagogické praxi

 

STUDIJNÍ OPORY KE KURZU JSOU DOSTUPNÉ pod tímto odkazem:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2864

 

Pro přihlášení do kurzu vstupujete jako "hosté" a vkládáte heslo: "ZZU".

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

kurz Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2864

Studijní opory jsou přístupné hostům pod heslem "ZZU"

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html