SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Cognitive Psychology in School Learning - OINZ1Q019B
Title: Kognitivní psychologie pro školní učení
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Guarantor: PhDr. Anna Páchová, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)
Cílem kurzu je seznámení se se základními poznatky kognitivní psychologie, které mají přímý vztah ke školnímu učení. Kognitivní psychologie se zabývá tím, jak lidé zpracovávají informace – tedy jak je vnímají, jak si je zapamatovávají, jak se je učí a jak o nich přemýšlejí. Je to tedy obor, který má na jedné straně velmi blízko k pedagogice a na straně druhé k oblasti neurověd. V tomto poli se budeme v rámci kurzu pohybovat. Studující tedy získají představu o oboru kognitivní psychologie a o tom, jak z něho mohou těžit ve svých školních praxích. V některých oblastech bude kurz navazovat na témata vyučovaná v předmětu Základy psychologie, který patří k povinným předmětům bakalářského studia. Zde budou tato témata blíže rozpracována z kognitivně psychologické a neuropsychologické perspektivy a vztažena k potřebám studentů učitelství. V úvodu kurzu budou probrány předmět a cíle kognitivní psychologie. Zaměříme se rovněž na způsob spolupráce s dalšími vědními obory, včetně rizika možných desinterpretací, které tato spolupráce může přinášet. Dále se budeme postupně zabývat jednotlivými kognitivně psychologickými tématy a přesevším pak jejich vztahem ke školní praxi: 1. vnímání a pozornost 2. paměť 3. myšlení 4. jazyk a řeč V každé z těchto částí se vždy rovněž zaměříme na možné poruchy a oslabení se kterými se nejčastěji setkáváme ve školním prostředí. V rámci celého kurzu bude kladen důraz na samostatné kritické myšlení studentů. Výstupem z kurzu bude didaktický test a seminární práce, ve které student představí a následně kriticky zhodnotí vybranou kognitivně psychologickou či neuropsychologickou studii zaměřenou na oblast vzdělávání.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

BLAKEMORE, S. J., & FRITH, U. The learning brain: Lessons for education. Blackwell publishing, 2005.

DAMON, W. LERNER, R. M. (Eds.) Handbook of child psychology. Vol. 1–4. (6. vydání) Hoboken: Wiley & Sons, 2006.

INHELDER, B., & PIAGET, J. The growth of logical thinking from childhood to adolescence. Psychology Press, 1958. 
Sternberg, R. J. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002.

STRAKA, O., CÍGLER, H., & JABŮREK, M. Matematické nadání z pohledu neuropsychologie a kognitivní psychologie. Pedagogika, 3, 327-358, 2014.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

Didaktický test, seminární práce. 

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7850

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html