SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Relations between schools and families - OINZ1Q016B
Title: Relations between schools and families
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Guarantor: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)
Kurz představí základní teoretické poznatky o vztahu rodiny a školy, přehled forem komunikace učitelů a rodičů, zprostředkuje praktickou přípravu na komunikaci školy a rodiny v různých situacích. 1. Teorie komunikace rodiny a školy. Odlišné socializační funkce školy a rodiny, propojení, vliv na zapojení do společnosti a dospělost (2 hodiny přímé výuky) 2. Jak přichází učitel do kontaktu s rodiči: maily, žákovská knížka, telefonáty, práce s kazuistikami (2 hodiny přímé výuky) - Studenti si připraví předem požadavky/očekávání v oblasti spolupráce s rodiči. Srovnání po reálné praxi ve škole 3. Formy komunikace – popis, formy, její funkce, kritická místa, pravidla (8 hodin přímé výuky) - Přímá komunikace (třídní schůzky, rada rodičů) - Nepřímá komunikace (písemná, elektronická, přes děti jako media) Vs. - Hromadné kontakty - Individuální Studium školní dokumentace Tematické setkání se zástupcem vedení školy, výchovným poradcem, třídním učitelem a) Třídní schůzka – funkce, kritická místa, struktura setkání, pravidla, její možná inovace Popis a analýza videa Reálná návštěva třídní schůzky ve skupině – atmosféra, sledování obsahu, verbální a neverbální stránky projevu učitele, zapojení rodičů, charakter komunikace, analytický rozbor. Práce s připraveným materiálem (protokol pozorování, záznamy o třídní schůzce ad.) b) Rada rodičů – funkce, fungování, úkoly, kritická místa c) Individuální kontakty Pravidla komunikace s rodiči 4. Méně běžné formy komunikace s rodiči (2 hodiny přímé výuky)
Literature - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

MOŽNÝ, Ivo. Česká rodina pozdní modernity: Nová podoba starého partnera a rivala školy. Pedagogika 4, 2004.

RABUŠICOVÁ, Milada a Kateřina EMMEROVÁ. Role rodičů ve vztahu ke škole - teoretické koncepty. Pedagogika 2003, 141-151.

RABUŠICOVÁ, Milada, Klára ŠEĎOVÁ, Kateřina TRNKOVÁ a Vlastimil ČIHÁČEK. Škola a (versus) rodina. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004. 

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

Aktivní účast na cvičení, společná diskuse.

 

Další požadavky na studenta: četba materiálů, příprava na výuku

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

kurz Moodle - https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=2348

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html