SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Motivation in School - OINZ1Q012B
Title: Motivace ve škole
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Guarantor: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc.
PhDr. Radka High, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)
Kurz je zaměřen na pomoc studentům při nastolování komplexnějších výkladových schémat, která jim umožní zvýšit srozumitelnost motivační problematiky ve škole. Cílem je inspirovat studenty konkrétními ukázkami metod, postupů, případně intervenčních zásahů k promyšlené práci s motivací žáků. 1. Motivace žáků k učení – vymezení teoretických pozic. 2. Motivace učební činnosti – struktura žákovské motivace. 3. Kognitivní motivační procesy. 4. Interakce mezi učitelem a žákem a její motivační dopady. 5. Rozvoj motivace žáků aktualizací vybraných potřeb. 6. Motivace a vůle. 7. Žákovská nemotivovanost a motivační vlivy převážně snižující školní výkon (nuda a strach ve škole), copingové strategie zvládání nudy a strachu. 8. Perspektivní orientace žáka a motivace. 9. Diagnostika motivace. 10. Autodiagnostické postupy učitele v oblasti motivace.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

HRABAL, V., MAN, F., PAVELKOVÁ, I. Psychologické otázky motivace ve škole. Praha: SPN, 1984, 1989.

STUCHLÍKOVÁ, I. Motivace a osobnost. In. M. Blatný a kol.: Psychologie osobnosti. Praha Grada, 2010, s. 137-166.

NAKONEČNÝ, M. Motivace lidského chován. Praha: Academia 1996.

PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení. Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: PedF UK, 2002.

HECKHAUSEN, H. Motivation and action. Berlin: Springer, 1991.

RHEINBERG, F. Motivation (2,3 Aufl.). Stuttgart: Kohlhammer, 1997, 2000.

HRABAL, V., PAVELKOVÁ, I. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010.

Vybrané časopisecké studie – bude upřesněno v semináři.

Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

Metody podpory distančního studia

Studenti připraví podklad pro analýzu motivační situaci ve škole (téma: nezájem o vyučování, motivační konflikt, prožitky nudy a strachu ve škole). Prokáží, že umí pracovat s diagnostickými metodami v oblasti motivace včetně adekvátní interpretace výsledků.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

Pro udělení zápočtu musí student úspěšně splnit vědomostní test.

Další podmínky zakončení předmětu: povinná docházka na seminář; splnění zadaných úkolů.

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

Odkaz na studijní opory: https://drive.google.com/open?id=1CQYPGpqugOjth1P6zlZ_mHCE32hwmYKhleLcKhL_lms

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html