SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Mathematics education I - OIMM1M103A
Title: Mathematics education I
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: English
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
Is pre-requisite for: OIMM1M114A, OIMM1M119A, OIMM1M125A, OIMM1M110A, OIMM1M129A, OIMM1M121A, OIMM1M109A, OIMM1M126A
Annotation -
Last update: Mgr. Petr Svoboda (10.09.2020)
Basic notions of mathematics education: concept creation process from the point of view of the theory of generic models, mechanical knowledge, constructivistic teaching. Didactic interpretation of mathematical knowledge: Number systems, 2D geometry, 3D geometry, basics of algebra.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (10.09.2020)
Didaktika matematiky I - OKN2310002
Anglický název: Mathematics education I
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2013
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0 Z [hodiny/semestr]
Rozsah za akademický rok: 14 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (50)
Minimální obsazenost: neomezen
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
Záměnnost nápověda: ON2310002
Je prerekvizitou pro: OKN2310N05, OKN1310N03, OKN1310104, OKN1310305, OKN1310003, OKN2310302, OKN2310303
ExportExport:
Anotace -   
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (22.10.2013)

Základy didaktiky matematiky: pojmotvorný proces z hlediska teorie generických modelů, formální poznatky, konstruktivistické vyučování, podnětná výuka. Didaktická interpretace matematických poznatků: Číselné obory, planimetrie, stereometrie, základy algebry.
Cíl předmětu -   
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (22.10.2013)

Cílem kurzu je propojení nezbytné didaktické teorie (na úrovni obecné didaktiky a na úrovni oborové didaktiky) s individuálními představami studentů, s jejich očekáváními včetně konfrontace s praktickými situacemi (simulovaná cvičení, analýzy videozáznamů atd.).

Literatura -   
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (27.05.2010)

HEJNÝ, M. Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: SPN 1990. ISBN 80-08-01344-3

HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-581-4

HEJNÝ, M., NOVOTNÁ, J., STEHLÍKOVÁ, N. (Eds.). Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha: UK v Praze, PedF, 2004. SBN 80-7290-189-3

STEHLĺKOVÁ, N. Didaktika matematiky pro studenty učitelství 2. a 3. stupně školy. E-učebnice. Praha: PedF UK v Praze, 2008.

STEHLĺKOVÁ, N. Analýza videozáznamů z hodin matematiky. E-learningový kurz v systému Microsoft Class, Praha: PedF UK v Praze, 2008.

KUBĺNOVÁ, M. Projekty ve vyučování matematice, cesta k tvořivosti a samostatnosti. Praha: PedF UK v Praze, 2002. ISBN 80-7290-088-9

Kol. autorů. Podíl učitele matematiky na tvorbě ŠVP. Materiály k projektu ESF. 1. vyd. Praha : JČMF, 2006. s. 1-31. CD ROM, ISBN 80-7015-097-1. ISBN 80-7015-085-8.

Časopisy pro učitele matematiky (Učitel matematiky, Matematika-fyzika-informatika).

Sborníky z konferencí pro učitele matematiky (např. Dva dny s didaktikou matematiky, Jak učit matematice žáky ve věku 11-15 let, Setkání učitelů všech typů a stupňů škol, Ani jeden matematický talent nazmar).

FUCHS, E. a kol. Návrh evaluačních standardů z matematiky pro základní a střední školy. Praha: Prometheus, 1994.

FUCHS, E. a kol. Standardy a testové úlohy z matematiky pro základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. Praha: Prometheus, 2000. ISBN 80-7196-169-8

FUCHS, E. a kol. Standardy a testové úlohy z matematiky pro 4letá gymnázia. Praha: Prometheus, 1998. ISBN 80-7196-095-0

FUCHS, E. a kol. Standardy a testové úlohy z matematiky pro SOU. Praha: Prometheus, 2004. ISBN 80-7196-294-5

FUCHS, E. a kol. Postavení matematiky ve ŠVP základního vzdělávání. Praha: Prometheus, 2006. ISBN 80-7196-326-7

FUCHS, E. a kol. Postavení matematiky ve ŠVP střední odborné školy. Praha: Prometheus, 2006. ISBN 80-7196-323-2

FUCHS, E. a kol. Postavení matematiky ve ŠVP střední odborná učiliště. Praha: Prometheus, 2006. ISBN 80-7196-324-0

Syllabus -
Last update: Mgr. Petr Svoboda (10.09.2020)

Concept creation process, theory of generic models

Mechanical knowledge and its diagnosis and reeducation

Constructivist approaches to the teaching of mathematics

Number systems (rational, whole and real numbers)

Percentage

Number and variable

Algebraic expressions

Plane geometry

Geometric constructions, measuring

Space geometry

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (10.09.2020)

K zápočtu je nutná docházka a průběžné plnění úkolů zadávaných v kurzu Moodle.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html