The course prepares students for their independent construction and use of achievement tests. Students are also introduced to international standardized tests such as GRE.
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (01.06.2021)
Kurz připravuje studenty na jejich samostatné vytváření a využívání didaktických testů. Studenti se seznamují i s mezinárodními standardizovanými testy jako je GRE.
Aim of the course -
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (01.06.2021)
The goal of the course is that students learn to construct and use achievement tests independently. Students learn to work with achievement tests data using the classical test theory. The secondary goal is that they try to work with standardized tests.
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (01.06.2021)
Cílem kurzu je, aby se studenti naučili samostatně navrhovat a užívat didaktické testy. Studenti se naučí zpracovávat data získaná z didaktických testů pomocí klasické teorie testů. Sekundárním cílem je, aby si vyzkoušeli práci se standardizovanými testy.
Literature -
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (01.06.2021)
Hopkins, K. D. Educational and Psychological Measurement and Evaluation. Needham Heights, MA : Allyn and Bacon,1998.
Shults, K.S., Whitney, D.J. Measurement Theory in Action. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 2005.
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (01.06.2021)
Hopkins, K. D. Educational and Psychological Measurement and Evaluation. Needham Heights, MA : Allyn and Bacon,1998.
Shults, K.S., Whitney, D.J. Measurement Theory in Action. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 2005.
Requirements to the exam - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (01.06.2021)
Klasifikovaný zápočet
seminární práce na vybrané téma týkající se využití didaktických testů
Syllabus -
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (01.06.2021)
Types of achievement tests.
Types of test items.
Construction steps of achievement test.
Characteristics of test items - difficulty, sensitivity.
Analysis of distractors.
Validity and reliability of test - formulas for their computation.
Test standardization.
Examples of standardized tests.
Models for comparison of tests.
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (01.06.2021)
Druhy didaktických testů.
Typy testových úloh.
Postup konstrukce didaktického testu.
Vlastnosti testových úloh - obtížnost, citlivost.
Analýza distraktorů.
Validita a reliabilita testu - vzorce pro jejich výpočet.