SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Videocases in the teaching of mathematics - OENMM1707Z
Title: Videocases in the teaching of mathematics
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: both
E-Credits: 6
Hours per week, examination: 2/0, Ex [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (50)
summer:unknown / unknown (50)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: English
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Additional information: http://kmdm.pedf.cuni.cz/Default.aspx?PorZobr=1&PolozkaID=61&ClanekID=78
Note: enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
Annotation -
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (24.09.2019)
Basic notions of mathematical education: didactic interpretation of mathematical knowledge, concept creation process, mechanical knowledge, constructivism, project teaching. Phylogeny and ontogeny of the concept of number, of the notions from plane and space geometry. Modelling in mathematics and mathematising of real situations.
Aim of the course -
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (24.09.2019)

The goal of the course is to connect necessary theoretical didactic notions (of general didactics and of mathematics education) to ideas and expectations of students and to confront them with practical situations (simulated exercises, analyses of videorecordings, etc.).

Literature -
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (24.09.2019)

HEJNÝ, M. Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: SPN 1990. ISBN 80-08-01344-3

HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-581-4

HEJNÝ, M., NOVOTNÁ, J., STEHLÍKOVÁ, N. (Eds.). Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha: UK v Praze, PedF, 2004. SBN 80-7290-189-3

STEHLĺKOVÁ, N. Didaktika matematiky pro studenty učitelství 2. a 3. stupně školy. E-učebnice. Praha: PedF UK v Praze, 2008.

STEHLĺKOVÁ, N. Analýza videozáznamů z hodin matematiky. E-learningový kurz v systému Microsoft Class, Praha: PedF UK v Praze, 2008.

KUBĺNOVÁ, M. Projekty ve vyučování matematice, cesta k tvořivosti a samostatnosti. Praha: PedF UK v Praze, 2002. ISBN 80-7290-088-9

Kol. autorů. Podíl učitele matematiky na tvorbě ŠVP. Materiály k projektu ESF. 1. vyd. Praha : JČMF, 2006. s. 1-31. CD ROM, ISBN 80-7015-097-1. ISBN 80-7015-085-8.

Journals for mathematics teachers (Učitel matematiky, Matematika-fyzika-informatika).

Proceedings from conferences for mathematics teachers (např. Dva dny s didaktikou matematiky, Jak učit matematice žáky ve věku 11-15 let, Setkání učitelů všech typů a stupňů škol, Ani jeden matematický talent nazmar).

FUCHS, E. a kol. Návrh evaluačních standardů z matematiky pro základní a střední školy. Praha: Prometheus, 1994.

FUCHS, E. a kol. Standardy a testové úlohy z matematiky pro základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. Praha: Prometheus, 2000. ISBN 80-7196-169-8

FUCHS, E. a kol. Standardy a testové úlohy z matematiky pro 4letá gymnázia. Praha: Prometheus, 1998. ISBN 80-7196-095-0

FUCHS, E. a kol. Standardy a testové úlohy z matematiky pro SOU. Praha: Prometheus, 2004. ISBN 80-7196-294-5

FUCHS, E. a kol. Postavení matematiky ve ŠVP základního vzdělávání. Praha: Prometheus, 2006. ISBN 80-7196-326-7

FUCHS, E. a kol. Postavení matematiky ve ŠVP střední odborné školy. Praha: Prometheus, 2006. ISBN 80-7196-323-2

FUCHS, E. a kol. Postavení matematiky ve ŠVP střední odborná učiliště. Praha: Prometheus, 2006. ISBN 80-7196-324-0

Teaching methods -
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (24.09.2019)

Lectures and seminars.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (24.09.2019)

Požadavky k zápočtu a materiály ke kurzu jsou zveřejněny na stránkách vyučující (kmdm.pedf.cuni.cz, sekce KMDM, podsekce Pracovníci).

Syllabus -
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (24.09.2019)

Concept creation process

Mechanical knowledge, formal teaching

Diagnosis and reeducation of mechanical knowledge

Constructivist approaches to the teaching of mathematics

Project teaching in mathematics

Phylogeny and ontogeny in the concept creation process

Language of mathematics

The notion of number

Models of fractions

Models of negative numbers

Number axis and rational numbers

Real numbers

Percentage

Number and variable

Algebraic expressions

Equations and inequalities

Plane geometry

Geometric constructions, measuring

Space geometry

Modelling, mathematising real situations, interdisciplinarity

Data handling

Preparation for the teaching practice

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html