This option serves partly remedial, and partly consolidating, functions. It is also designed to deepen the student’s
knowledge and may have a motivating force. It focusses on the primarily langue disciplines. The seminar strives
to interrelate theory with practical analysis, and wherever necessary, adopts the contrastive approach. The
students take a crucial, active part in seminar activities, viz. through presentations on the selected given topics,
through their peer-reviewing of the presentations, and by analysing specific authentic text samples in view of the
particular linguistic areas. The lessons may occasionally combine features of lectures, seminars and workshops.
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (24.09.2019)
Tento volitelný předmět plní zčásti remediální, zčásti konsolidační i prohlubující funkci. Má též ovšem potenciál
motivační. Je zaměřen na primárně languové disciplíny. Propojuje teorii s praktickou analýzou, a tam, kde je to
náležité, využívá též konfrontačního pohledu. Posluchači se na výuce klíčově, aktivně podílejí, a to prostřednictvím
prezentací na vybraná zadaná témata, dále jejich vzájemnou oponenturou a následně analýzou konkrétních
autentických ukázek z hlediska příslušných okruhů. Dle potřeby se ve výuce kombinují prvky přednášky, semináře i
worshopu.
Literature -
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (24.09.2019)
Crystal, D. (1995): The Cambridge Encyclopedia of the English Language (relevant chapters), Cambridge, CUP
Dušková, L. et al. (1988): Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny, Praha, Academia
Greenbaum, S., Quirk, R. (1990): A Student´s Grammar of the English Language, London, Longman
Peprník, J. (2001): English Lexicology, Olomouc, UP
Roach, P.(1983): English Phonetics and Phonology, Cambridge, CUP
Yule, G. (1996): The Study of Language, Cambridge, CUP
Additional sources will be recommended to individual topics, intended to deepen the student’s knowledge and to back their presentations.
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (24.09.2019)
Crystal, D. (1995): The Cambridge Encyclopedia of the English Language (relevant chapters), Cambridge, CUP
Dušková, L. et al. (1988): Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny, Praha, Academia
Greenbaum, S., Quirk, R. (1990): A Student´s Grammar of the English Language, London, Longman
Peprník, J. (2001): English Lexicology, Olomouc, UP
Roach, P.(1983): English Phonetics and Phonology, Cambridge, CUP
Yule, G. (1996): The Study of Language, Cambridge, CUP
K jednotlivým tématům bude doporučována též rozšiřující literatura, určená na prohloubení znalostí i zpracování prezentací.
Requirements to the exam -
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (24.09.2019)
Credits will be granted to students meeting the following requirements:
One presentation on a selected given topic (prior to the presentation in seminar, the paper has to be turned in in writing and acknowledged)
One peer-reviewing of a collegue’s presentation on a selected given topic
Test verifying instrumental knowledge (min. 75%)
Analysis of a text sample from the viewpoint of the topics covered
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (24.09.2019)
Klasifikovaný zápočet (i čtyři kredity) bude udělen na základě splnění následujících požadavků:
Jedna prezentace na určené téma (ovšem předložená v písemné podobě a předem konzultovaná s vyučující)
Jedna oponentura prezentace na předem určené téma
Test ověřující instrumentální vědomosti (min. 75%)
Analýza textu z hlediska probraných jevů
Syllabus -
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (24.09.2019)
1. Introduction - The (hi)story of English
2. Phonology
3. Morphology - word classes (parts of speech)
4. Morphology - categories
5. Lexicology - word-formation processes
6. Lexicology - lexical semantics
7. Syntax - simple sentence
8. Syntax - complex and compound sentences
9. Review - making use of contrastive approach
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (24.09.2019)
1. Úvod - angličtina v historickém pohledu
2. Fonologie
3. Morfologie slovních druhů
4. Morfologie slovnědruhových kategorií
5. Lexikologie - slovotvorné postupy
6. Lexikální sémantika
7. Syntax jednoduché věty
8. Syntax souvětí
9. Souhrn - s využitím konfrontačního rozměru
Course completion requirements
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (24.09.2019)
Graded credits will be given to students meeting the following requirements:
a) Active participation in seminars (one missed seminar per semester is allowed)
b) one presentation on a selected given topic (prior to the presentation in seminar, however, the paper has to be turned in in writing and acknowledged)
c) one peer-reviewing of a collegue’s presentation on a selected given topic
d) passing a credit test (composed of two parts equal in value, one verifying the relevant theoretical knowledge (max. 30 pts) and one verifying relevant practical analytical skills (max. 30pts); for a successful pass of the credit test, there is a minimum requirement of 42 pts (i.e., 70% in all). Not meeting conditions a) active participation, b) presentation and c) peer reviewing precludes the credit for the subject in the semester automatically. The grade is established on the result of the credit test.