Last update: PhDr. Petra Vallin, Ph.D. (21.09.2020)
The course will help students to unlock, discover and release their creative potential and will present them with methodologies that can be applied in classroom setting. Participants will learn about different forms of arts, ICT applications, reading and writing, questioning and other techniques to foster creativity in schools. The course is designed as a series of workshops that are composed of hand-on activities, practical tips, and the final creative project.
Last update: PhDr. Petra Vallin, Ph.D. (21.09.2020)
Kurz pomůže studentům objevit jejich tvůrčí potenciál a představí jim postupy, které mohou uplatnit ve své budoucí praxi na prvním stupni základní školy. Kurz nabídne rozmanité možnosti, jak rozvíjet kreativní a inovativní myšlení u žáků prvního stupně. Budeme společně zkoumat, jak lze rozvíjet tvořivost skrze různé formy umění, čtení a psaní, ITC aplikace či prostřednictvím otevřených úkolů a otázek. Kurz je koncipován jako série workshopů, ve kterých si účastníci vyzkouší celou řadu metod na vlastní kůži a svoji zkušenost budou bezprostředně poté reflektovat.
Descriptors
Last update: PhDr. Petra Vallin, Ph.D. (09.10.2023)
The course is scheduled as follows:
16th October - 13.30 - 16.30 30th October - 13.30 - 16.30 13th November - 13.30 - 16.30 27th November - 13.30 - 16.30 11th December - 13.30 - 16.30
Literature -
Last update: PhDr. Petra Vallin, Ph.D. (05.10.2020)
Csikszentmihalyi, M. (1997). Creativity: Flow and the Psychology of Discovery and Invention. Harper.
Desailly, J. (2015). Creativity in the Primary Classroom. Sage Publications Ltd.
Johnson, S. (2010). Where Good Ideas Come From: The Natural History of Innovation. Penguin.
Lehrer, J. (2012). Imagine: How Creativity Works. Houghton Mifflin Harcourt.
Mohammed, R. (2018). Creative Learning in the Early Years. Taylor and Francis Ltd.
Pink, D. H. (2008) A Whole New Mind: Why Right Brainers Will Rule the Future. Cyan Books.
Pink, D. H. (2011). Drive: The surprising truth about what motivates us. Penguin.
Last update: PhDr. Petra Vallin, Ph.D. (21.09.2020)
Csikszentmihalyi, M. (1997). Creativity: Flow and the Psychology of Discovery and Invention. Harper.
Desailly, J. (2015). Creativity in the Primary Classroom. SAGE PUBLICATIONS Ltd.
Johnson, S. (2010). Where Good Ideas Come From: The Natural History of Innovation. Penguin.
Konigová, M. (2007). Tvořivost: Techniky a cvičení. Grada.
Lehrer, J. (2012). Imagine: How Creativity Works. Houghton Mifflin Harcourt.
Mohammed, R. (2018). Creative Learning in the Early Years. Taylor and Francis Ltd.
Pink, D. H. (2008) A Whole New Mind: Why Right Brainers Will Rule the Future. Cyan Books.
Pink, D. H. (2011). Drive: The surprising truth about what motivates us. Penguin.
Syllabus
Last update: PhDr. Petra Vallin, Ph.D. (10.10.2022)
1. Creativity and education, divergent thinking
2. Bloom taxonomy, creative tasks, good questions
3. The creative child, the creative adult
4. Theater activities
5. Creative curriculum
6. RWCT methods, open-ended tasks and questions
Course completion requirements -
Last update: PhDr. Petra Vallin, Ph.D. (10.10.2022)
Active participation in seminars (only 20% absence is possible), regular assignments, final project.
Last update: PhDr. Petra Vallin, Ph.D. (21.09.2020)
Aktivní účast na seminářích, plnění průběžných úkolů, závěrečný projekt.