SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
International Context of the Dissertation Thesis - OD0721025
Title: Mezinárodní kontext dizertační práce
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, other [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D.
Descriptors - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (18.01.2018)

Kurz se zabývá možnostmi ukotvení dizertační práce v mezinárodním kontextu oboru.

Metodologické nástroje soudobé srovnávací výtvarné pedagogiky ve smyslu vědní disciplíny umožňují etablované zacházení s informacemi internacionálního charakteru. V rámci kurzu bude představen rámec a přístupy soudobé srovnávací výtvarné pedagogiky: srovnávací pedagogika a přístupy společenských věd; přístup empirický, interkulturní, interdisciplinární; srovnávací pedagogika a výzkum kvantitativní, kvalitativní. Dále pak vymezení předpokladů srovnání: ekvivalentní jevy, volba společných kritérií či kategorií a metod srovnání, znalost mezinárodních standardů, zohlednění specifických rysů vzdělávacích systémů, kontextu interpretace výzkumných nálezů, oborové tradice a myšlení. Zvláštní pozornost bude věnována současným evropským cílům vzdělávání ve smyslu vizuální gramotnosti a srovnání českého oborového vzdělávání se zahraničím. Bude diskutován přínos využití postupů srovnávací výtvarné pedagogiky v rámci každé dizertační práce.

Literature - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (18.01.2018)

Adick, Christel.Vergleichende Erziehungswissenschaf. Eine Einführung. Kohlhammer, Stuttgart 2008.

Bray, Mark, Adamson, Bob, Mason, Mark (eds.) Comparative Education Research. Approaches and Methods. CERC Studies in Comparative Education 19. Springer 2012.

Crossley, Michael. Comparative and International Education: Contemporary Challenges, Reconceptualization and New Directions for the Field. Current Issues in Comparative Education 4/2. Springer 2002.

Fulková, Marie: Kvalitativní metody výzkumu v aktuálních výzkumných projektech KVV PedF UK z let 2011 a 2012/I (Vybrané metodologie a metody). In Uhl Skřivanová (ed.) Pedagogika umění - umění pedagogiky aneb inovativní, interkulturní a interdisciplinární přístupy k edukaci. Ústí nad Labem: UJEP, 2014.

Hornberg, Sabine: Anmerkungen zur Vergleichenden Erziehungswissenschaft in der Bundesrepublik Deutschland und zu den folgenden Beiträgen. In Hornberg/Dirim/Wojtasik-Lang/Mechril (eds.) Beschrieben-Verstehen-Interpretieren. Stand und Perspektiven International und Interkulturell Vergleichender Erziehungswissenschaft in Deutschland, Waxmann Verlag, Münster 2009.

Hörner, W., Döbert, H, kopp, B., von.& Mitter, W. The Education Systems of Europe. Dordrecht: Springer, 2007.

Mayring, Philipp. Qualitative Inhaltsanalyse. Beltz Verlag. Weinheim und Basel, 2007.

Pelikán, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum, 1998.

Průcha, J. Srovnávací pedagogika. Mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha: Portál, 2012.

Průcha, J., Walterová, E. & Mareš, J. Pedagogický slovník. 6, aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2009.

Uhl Skřivanová, Věra. Vergleichende Pädagogik als Basis der internationalen Forschungen und Dokumente. Heft. Publikation des Verbandes der Schweizer Lehrerinen und Lehrer für Bildnerische Gestaltung. 2015. LBG-EAV.

Uhl Skřivanová, V. „Obrazová kompetence“ - klíčová kompetence všeobecného vzdělávání. Srovnávací pedagogika umění jako výchozí báze vzdělávání v evropském kontextu. In Uhl Skřivanová, V. a kol. (eds.) Pedagogika umění - umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014.

Uhl Skřivanová, Věra. Oborové kompetence výtvarné výchovy v diskurzu německy mluvících zemí. in Kultura, umění a výchova. KVV PF UP, Olomouc 2013. (16. 2. 2015).

Uhl Skřivanová, Věra. Kompetenzorientierung im tschechischen und deutschen Kunstunterricht, Komparation der Bildungsinhalte. BDK Mitteilungen 1. 2012, s. 27-30.

Uhl Skřivanová, V. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011.

Wagner, E., Schönau, D. (eds.) Cadre Européen Commun de Référence pour la Visual Literacy - Prototype. Common European Framework of Reference for Visual Literacy - Prototype. Gemeinsamer Europäischer Referenzrahmen für Visual Literacy - Prototyp. Münster - New York: Waxmann. 2016, s. 354-363.

Walterová, E. Srovnávací pedagogika: Vývoj a proměny v globálním kontextu. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2006. s. 324.

Winter, Klaus: Vergleichende Erziehungswissenschaft. Universität Oldenburg. Vorlesungen Sommersemester 2003. https://www.google.cz/webhp?sourceid=chrome-instant&rlz=1C1AVNA_enCZ624CZ624&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=vorlesungen+vergleichende+erziehungswissenschaft+Klaus+Winter (7. 9. 2015).

Course completion requirements - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (18.01.2018)

Pravidelná účast na přednáškách a aktivní zapojení do dialogu o mezinárodním diskurzu výtvarné pedagogiky. Vypracování seminární práce - kapitoly plánované dizertační práce, která poskytne ukotvení zvoleného tématu v mezinárodním kontextu oborové didaktiky i společenských věd.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html