course is intended for doctoral students only priority enrollment if the course is part of the study plan you can enroll for the course in winter and in summer semester
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (28.10.2019)
Improving and refining of contents and specifics of Badatelské přístupy ve výtvarné edukaci 1/Approaches in research in art education 1.
Specifics of obligatory, mandatory and optional art education. Correspondence and differences on artistic and pedagogical work. Decision making process in preparatory activities for art education and pedagogical action research (PAR). Comprative approaches towards pedagogical and research projects. Functional lexicon of phenomena of research in art education.
Last update: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (23.09.2016)
Rozsah 8 hod/sem. Cíl předmětu: Připravit studenty (zejména absolventy výtvarných uměleckých programů) na
roli badatele – realizátora pedagogického výzkumu ve výtvarně vzdělávací praxi, na interpretaci výzkumných
nálezů a jejich prezentaci v odborném tisku. Požadovaný výstup: seminární práce (zpracování a odevzdání
definitivní verze výzkumné zprávy/článku z realizované fáze výzkumu. Termín: do konce LS). Obsah: Strategie
přípravy dotazovacích metod v akčním výzkumu (anketa, strukturovaný rozhovor, dotazníkové šetření
Orientační akční výzkum (průzkum sondáž, pilotáž ) jako východisko pro pedagogickou diagnostiku.
Analýza a interpretace situací ve výtvarné edukaci. Abdukce jako metoda interpretace výzkumných dat
v kvalitativním výzkumu. Klíčová slova: dotazovací metody, akční výzkum, vzdělávací situace, vstupní a výstupní
diagnóza, interpretační chyby.
Přihlášení studentů: do konce února
Aim of the course -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (28.10.2019)
Implementation of previous knowledge from Course 1. Intensification fo research practice in the field of didactics of art education in roles of Researcher/Pedagogue and Pedagogue/Teacher. Using functional vocabulary in practice.
Last update: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (23.09.2016)
Připravit studenty (zejména absolventy výtvarných uměleckých programů) na roli badatele - realizátora pedagogického výzkumu ve výtvarně vzdělávací praxi, na interpretaci výzkumných nálezů a jejich prezentaci v odborném tisku.
Descriptors -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (28.10.2019)
Construction of a questionnaire, learning situation, input and output diagnosis, interpretation and misinterpretation
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (28.10.2019)
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (28.10.2019)
Obligatory/research
HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1997.
MAŇÁK, J., ŠVEC, V Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7351-078-6.
SKUTIL, M. at al. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.
ŠVAŘÍČEK,R.; ŠEĎOVÁ,K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál 2007.ISBN 978-80-7367-313-0.
Optional
BLÁHA,J.; SLAVÍK,J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha: Práce,1997. ISBN 80-208-0432-3
DACEY J.S.,LENNON K.H. Kreativita. Praha: Grada Publishing, 2000.ISBN 80-7169-903-5.
FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. a kol. Výtvarná výchova pro 8.a 9.ročník ZŠ a víceletá gymnázia. Praha, Fortuna 1997. 126 s. 80-7168-382-5.
FULKOVÁ, M.; HAJDUŠKOVÁ, L.; SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1.Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5.
FULKOVÁ, M.; JAKUBCOVÁ, L.; KITZBERGEROVÁ, L.; SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 2. Praha: UK v Praze, Ped. fakulta a Uměleckoprům.museum v Praze, 2013. ISBN 978-80-7290-700-7
FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Praha: Nakladatelství H&H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7
HAZUKOVÁ, H.- DVOŘÁKOVÁ, M. Situace ve výtvarné výchově. Liberec, Technická univerzita v Liberci 2002. 41 s. ISBN 80-7083-661-X
HAZUKOVÁ, H.- DVOŘÁKOVÁ, M. Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy (Příklad. materiál). Liberec, Technická univerzita v Liberci, 2002. 59s. ISBN 80-7083-660-1
JANÍK, T. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. 1.vyd. Brno: Paido,2005. 171 s. ISBN 80-7315-080-8.
Last update: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (23.09.2016)
A) Výzkum HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1997. MAŇÁK, J., ŠVEC, V Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7351-078-6. SKUTIL, M. at al. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7. ŠVAŘÍČEK,R.; ŠEĎOVÁ,K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál 2007.ISBN 978-80-7367-313-0.
B) Výtvarná edukace (výběr): BLÁHA,J.; SLAVÍK,J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha: Práce,1997. ISBN 80-208-0432-3 DACEY J.S.,LENNON K.H. Kreativita. Praha: Grada Publishing, 2000.ISBN 80-7169-903-5. FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. a kol. Výtvarná výchova pro 8.a 9.ročník ZŠ a víceletá gymnázia. Praha, Fortuna 1997. 126 s. 80-7168-382-5. FULKOVÁ, M.; HAJDUŠKOVÁ, L.; SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1.Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5. FULKOVÁ, M.; JAKUBCOVÁ, L.; KITZBERGEROVÁ, L.; SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 2. Praha: UK v Praze, Ped. fakulta a Uměleckoprům.museum v Praze, 2013. ISBN 978-80-7290-700-7 FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Praha: Nakladatelství H&H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7 HAZUKOVÁ, H.- DVOŘÁKOVÁ, M. Situace ve výtvarné výchově. Liberec, Technická univerzita v Liberci 2002. 41 s. ISBN 80-7083-661-X HAZUKOVÁ, H.- DVOŘÁKOVÁ, M. Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy (Příklad. materiál). Liberec, Technická univerzita v Liberci, 2002. 59s. ISBN 80-7083-660-1 JANÍK, T. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. 1.vyd. Brno: Paido,2005. 171 s. ISBN 80-7315-080-8. PASCH,M.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál, Praha 1999 ROESELOVÁ,V. Didaktika výtvarné výchovy V (nejen pro základní umělecké školy). Praha: UK - Pedagogická fakulta 2001. ISBN 80-7290-058-7 SLAVÍK,J.: Didaktika Vv III . Praha, UK 1990. SLAVÍK, J.: Návrh minimálních požadavků na úroveň znalostí absolventa učitelského studia výtvarné výchovy In Hazuková, H.: Příprava učitele na rozhodování ve Vv I, Praha, UK 1994 SLAVÍK,J. Od výrazu k dialogu ve výtvarné výchovy. Artefiletika. Praha: Karolinum, 1997 SLAVÍK, J., DYTRTOVÁ, K., FULKOVÁ, M. (2010) Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe. Pedagogika, roč. LX, 2010, str. 223-24. ISSN 0031-3815 SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál 1999. VÁGNEROVÁ,M. Vývojová psychologie. 2.vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum 1999.353 s. ISBN 80-7184-803-4
Teaching methods -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (28.10.2019)
Seminar of theoretical and practical approaches
Last update: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (23.09.2016)
teoreticko- praktický seminář Požadavky ke zkoušce/požadovaný výstup: seminární práce (zpracování a odevzdání definitivní verze výzkumné zprávy/článku z realizované fáze výzkumu. Termín: do konce LS).
Syllabus -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (28.10.2019)
Deepening and intensification activities of the previous course 1.
Specifics of obligatory, mandatory and optional art education. Correspondence and differences on artistic and pedagogical work. Decision making process in preparatory activities for art education and pedagogical action research (PAR). Comprative approaches towards pedagogical and research projects. Functional lexicon of phenomena of research in art education.
Last update: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (23.09.2016)
Strategie přípravy dotazovacích metod v akčním výzkumu (anketa, strukturovaný rozhovor, dotazníkové šetření) Orientační akční výzkum (průzkum sondáž, pilotáž ) jako východisko pro pedagogickou diagnostiku Analýza a interpretace situací ve výtvarné edukaci. Abdukce jako metoda interpretace výzkumných dat v kvalitativním výzkumu
Course completion requirements -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (28.10.2019)
Submitting a seminar paper, e.g. a preparatory paper of a publication in an optional journal.
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (28.10.2019)
seminární práce jako přípravný text pro výstup např. ve formě zprávy v odborném periodiku, zvl. Výtvarné výchově. Např. zpráva z praxe školní výtvarné výchovy se zaměřením pedagogický experiment v rámci akčního výzkumu).