SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Comparative methods in theory of Art - OD0721014
Title: Komparativní metody v teorii umění
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 1/1, other [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course is intended for doctoral students only
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D.
Annotation -
Last update: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (27.05.2013)
Visual Arts and Music. Shape, space and time I/1 – is the first issue of a two-volume cycle. Its purpose is to create bases of a comparative language of visual arts and music – which is specified through analyses of chosen visual and musical artworks. This issue (I/1) focuses on the problematic of a shape and its spatial conceptions in visual arts and its time structure in music, both from the beginning of impressionism.
Aim of the course -
Last update: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (27.05.2013)

Introduce specialized terminology of both the genus and the basic terms of subjekt specific thiking and komparative langure of visual arts and music.

Descriptors -
Last update: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (27.05.2013)

Visual arts, music, comparation, shape, space, musical time, expressive means, formal structure

Literature -
Last update: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (27.05.2013)

Bláha, J.: Výtvarné umění a hudba I/1 - Tvar, prostor a čas. TOGGA : Praha 2012

Bláha, J.: Výtvarné umění a hudba I/2 - Tvar, prostor a čas. TOGGA : Praha 2013

Bláha, J.: Struktura výtvarného a hudebního díla II - Kompozice a hudební forma. Skriptum

Bláha, J.: Hudba a obraz (cyklus). Hudební výchova 1996 - 2012

Bláha, J.: Křižovatka geneze moderního malířství a hudby, Univerzita Karlova, PedFUK, Praha 2007

Michels, U.: Encyklopedický atlas hudby. Praha 2000

Hons, M.: Hudební analýza. TOGGA : Praha 2010

Slovník české hudební kultury. Supraphon : Praha 1997

Kulka, J.: Psychologie umění. Praha 1991

Šíp, L.: Řeč tónů. Umění vnímat umění. Praha 1985

Zenkl, L.: ABC hudební nauky. Praha 1982

Zenkl, L.: ABC hudebních forem. Praha 1990

Kouba, J.: ABC hudebních slohů Praha 1988

Kohoutek, C.: Hudební kompozice. Praha 1989

Hrčková, N.: Dějiny hudby. I. Evropský středověk, Euromedia Group -Ikar, Praha 2005

Hrčková, N.: Dějiny hudby. II. Renesance, Euromedia Group - Ikar, Praha 2005

Kačic, L., Dějiny hudby III. Baroko, Praha : Ikar 2009

Hrčková, N., Dějiny hudby V. Hudba 19. století, Praha : Ikar 2011

Hrčková, N.: Dějiny hudby. VI. 20. století (1), Euromedia Group - Ikar, Praha 2006

Hrčková, N.: Dějiny hudby. VI. 20. století (2), Euromedia Group - Ikar, Praha 2007

Schnierer,M: Svět orchestru 20. století I. M a M : Brno 1995

Schnierer,M: Svět orchestru 20. století II. Academia : Praha 1998

Schnierer,M: Svět orchestru 20. století III. Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta : České Budějovice 1999

Hudba na pomezí (ed. Dorůžka, P.), Panton : Praha 1991

Sypher, W.: Od renesance k baroku. Praha 1971

Dorfles, G.: Proměny umění. Praha 1976

Teaching methods -
Last update: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (27.05.2013)

Lecture, seminar

Requirements to the exam -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (28.10.2019)

 

Visual portfolio presentation and submitting an essay on a selected theme.

Syllabus -
Last update: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (27.05.2013)

Comparation of artworks conceived as specific method of theory a history of art. Typology of various approaches to reality. Defining levels of perceiving and interpreting an artwork. General characteristics of shape, space and time. The shape, space and time as conceived in the course of history.

Course completion requirements -
Last update: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (27.05.2013)

The semestral work consists of comparative analyses of selected works of two authors - a visual artist and a composer.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html