SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Questions and questioning as a starting point and a tool to researching activities in Art education - OD0721011
Title: Formulování otázek jako východisko i nástroj badatelské aktivity ve výtvarné výchově
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2017
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/8, other [HS]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course is intended for doctoral students only
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PaedDr. Helena Hazuková, CSc.
Annotation -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (12.10.2011)
The role that questions have for the subject of study. The target of dissertation, research and choice of adequate research methods. Formulation of research problem in terms of questions. Strategies of preparing a questionnaire and a dialogue. Visual artifacts conceived as research material – a quest for analytical categories.
Aim of the course - Czech
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.10.2011)

Na vybraném problému z oblasti výtvarné edukace doložit schopnost zformulovat výzkumnou otázku (výzkumné otázky) pro určitý druh výzkumu, druh výzkumu a navrhnout další vhodné výzkumné nástroje jeho realizaci.

Literature -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (12.10.2011)

DOULÍK, P., ŠKODA, J., BÍLEK, M. Cvičebnice významných metod pedagogického výzkumu. Ústí nad Labem : ÚJEP PedF, 2004. (CD-ROM)

GAVORA, P. Výzkumné metody pedagogice. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-15-X.

GAVORA, P.Úvod do pedagogického výzkumu.

CHRÁSKA, M. Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc: Univerzita Palackého, 1998.

HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha : Karolinum, 1997.Brno: Paido, 2000.

MAŇÁK, J., ŠVEC, V Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7351-078-6.

PELIKÁN,J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karoinum, 1988.

PRŮCHA,J. Pedagogický výzkum. Uvedení do teorie a praxe. Praha: Karolinum, 1995.

SKUTIL, M. at al. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.

STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice, Albert, 1999. ISBN 80-85834-60-X.

ŠVAŘÍČEK,R.;ŠEĎOVÁ,K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha:Portál, 2007

Teaching methods -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (12.10.2011)

The exact dates of individual seminars will be specified after agreement.

Requirements to the exam -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (12.10.2011)

Choose three specialized articles focused on pedagogical research. Those articles should contain an information about interesting research methods and their application on solving concrete research problem. Summarize them and add your own evaluating reflection. Specify their approach to research and point out its potential use in visual Art Education.

Prove your understanding methods of pedagogical research and specialized vocabulary (eg. In Skutil, J.: Principles of Pedagogical and Psychological Research for Students of Pedagogical Disciplines, Prague, Portal, 2011)

Chose problem concerning visual Art Education and demonstrate your qualification to formulate a research question for particular research approach.

Syllabus - Czech
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.10.2011)

Klíčová slova: výzkumný problém, plán, výzkumné strategie, dotazníkové šetření,

Teorie: Vymezení výzkumného pole. Formulace výzkumného problému ve formě otázek

Praxe: Výtvarné artefakty jako výzkumný materiál - hledání kategorií pro třídění.

Strategie přípravy dotazníkového šetření a rozhovoru.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html