SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Philosophical and Pedagogical Anthropology - OD0612003
Title: Filosofická a pedagogická antropologie
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/8, other [HS]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course is intended for doctoral students only
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc.
Classification: Teaching > Civic Education
Annotation -
Last update: STRACENY/PEDF.CUNI.CZ (02.12.2009)
The concept of philosophical anthropology corresponds to the traditional idea of European thinking that educational concepts should be based on philosophical background. The aim of the course is to introduce students to so-called ?patterns of humanity?, which became the basis of majority of modern pedagogical concepts. The criticism of this attitude became the base of spiritual-scientific (or humanistic) and post-modern pedagogy.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (20.05.2019)

Cílem kurzu je filosoficky a pedagogicky analyzovat „condition human“ a promýšlet její dopady na výchovné koncepty v minulosti i současnosti.

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (20.05.2019)

Povinná literatura:

Pelcová, Naděžda. Vzorce lidství: filosofické základy pedagogické antropologie. Vyd. 2., přeprac. a rozš., V Portálu 1. Praha: Portál, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7367-756-5.

Palouš, Radim a Svobodová, Zuzana. Homo educandus: filosofické základy teorie výchovy. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2011. 166 s. ISBN 978-80-246-1901-9.

 

Povinně volitelná literatura:

Duarte, Eduardo M. Being and learning: a poetic phenomenology of education [online]. Rotterdam: Sense Publishers, 2012 [cit. 2019-04-12]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/natl/Doc?id=10614807.

Hogenová, Anna, ed., Pelcová, Naděžda, ed. a Rybák, David, ed. Contingency in the Education, Art and Sport: international multidisciplinary conference: Charles University, Faculty of Education, Prague, Czech Republic, May 12, 2016. Prague: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2017. 129 stran. ISBN 978-80-7290-922-3.

Pelcová, Naděžda et al. Čas ve výchově, umění a sportu: (filosofická reflexe). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 320 s. ISBN 978-80-7290-777-9.

BRINKMANN, Malte (Hg.) Erziehung. Phaenomenologische Perspektiven. Wuerzburg : Koenighausen u. Neumann 2010. ISBN 978-3-658-14508-8.

FINK, E. Grundfragen der systematischen Pädagogik. Freiburg: Verlag Rombach  1978. ISBN 3-7930-9012-4.

FINK, E. Grundfragen der systematischen Pädagogik. Freiburg: Verlag Rombach  1978. ISBN 3-7930-9012-4.

GADAMER, H.-G. Erziehung ist sich erziehen. Heidelberg: Kurpfälzischer Verlag 2000. ISBN 3-924566-12-7.

LÉVINAS, E. Etika a nekonečno. Praha. OIKOYMENH 2009. ISBN 978-80-7298-394-0.

LÉVINAS, E. Existence a ten, kdo existuje.  Praha: OIKOYMENH 1997. ISBN 80-86005-36-4 .

LÉVINAS, E. Totalita a nekonečno. (Esej o exterioritě). Praha: OIKOYMENH 1997. ISBN 80-86005-20-8.

LYOTARD, J.-F. O postmodernismu : postmoderno vysvětlované dětem : postmoderní situace. Praha: FÚ AV ČR 1993. ISBN 80-7007-047-1.

MEYER-DRAWE, K. Leiblichkeit und Sozialität. Phänomenologische Beiträge zu einer pädagogischen Teorie der Inter-Subjektivität. München: Wilhelm Fink Verlag 1984. ISBN 3-7705-2241-9.

Schütz, Egon. Existenzialkritische Paedagogik. Wiesbaden : Springer 2017. ISBN 978-3-658-14508-8.

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (20.05.2019)

Student předloží ke zkoušce písemnou práci na dohodnuté téma v rozsahu 15 normostran v publikovatelné podobě. Obhajoba práce a rozprava nad prostudovanou povinnou literaturou je součástí atestu.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (20.05.2019)

1.       Čas ve výchově, narození a smrt, chronos a kairos, synchronní a diachronní čas, šťastná chvíle vychovávaného a vychovatele, plynutí času, trvání. Časový charakter lidské existence, usilování o smysl.

2.       Svoboda a nutnost, nahodilost a osud, co všechno lze na člověku ovlivnit výchovou a co je hlasem krve v nás. Pouta, která váží člověka na této zemi – osoba a individualita, empatie a sympatie, spolubytí a vzájemnost, o povaze výchovného erotu. Symetrie a asymetrie výchovného vztahu.

3.       Blízkost a cizota, domov a dálava, samota a odcizení. Kosmologická výchova. Úloha hry ve výchově.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html