SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Writing and creative writing in school children - OD0513018
Title: Psaní a psané texty dětí školního věku
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, other [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course is intended for doctoral students only
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
can be fulfilled in the future
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
Annotation -
Last update: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2013)
Writing and schooling PhDr. Ida VIKTOROVÁ, Ph.D. FABRE, D.(Ed.). Par écrit. Ethnologie des écriture quotidiennes. Paris: Ed. De la maison des sciences de l´hommes, 1997. FERREIRO, E. Ľ écriture avant la lettre. Paris: Hachette, 2000. GAVORA, P. Žiak a text. Bratislava: SPN, 1992. GOODY, J. The domestication of the savage mind. Cambridge: Cambridge University Press, 1977. (Máme na katedře francouzskou verzi) OLSON, D.(Torrance,D.( Hidyard, A. (Eds.). Literacy, language and wirting. The nature and consequencies for reading and writing. Cambridge. Cambridge University Press, 1985. PENLOUP, M.-C. Ľ écriture extrascolaire des collégiens. Paris: ESF,1999. PRAŽSKÁ SKUPINA ŠKOLNÍ ETNOGRAFIE. První až osmá třída. Výroční výzkumné zprávy. 1996 -2003. (přístupné z webových stránek katedry). PRAŽSKÁ SKUPINA ŠKOLNÍ ETNOGRAFIE. Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha: Karolinum, 2005 . PROPP, V.J. Morfologie pohádky a jiné studie. Praha: H+H, 1999. soubor vybraných článků podle zájmu studentů
Literature - Czech
Last update: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (27.10.2019)

 FABRE, D.(Ed.). Par écrit. Ethnologie des écriture quotidiennes. Paris: Ed. De la maison des sciences de l´hommes, 1997. FERREIRO, E. Ľ écriture avant la lettre. Paris: Hachette, 2000. (v anglické verzi Literacy before schooling je v naší knihovně) GAVORA, P. Žiak a text. Bratislava: SPN, 1992. GOODY, J. The domestication of the savage mind. Cambridge: Cambridge University Press, 1977. (Máme na katedře francouzskou verzi) OLSON, D.(Torrance,D.( Hidyard, A. (Eds.). Literacy, language and wirting. The nature and consequencies for reading and writing. Cambridge. Cambridge University Press, 1985. PENLOUP, M.-C. Ľ écriture extrascolaire des collégiens. Paris: ESF,1999. PRAŽSKÁ SKUPINA ŠKOLNÍ ETNOGRAFIE. První až osmá třída. Výroční výzkumné zprávy. 1996 -2003. (přístupné z webových stránek katedry). PRAŽSKÁ SKUPINA ŠKOLNÍ ETNOGRAFIE. Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha: Karolinum, 2005 . PROPP, V.J. Morfologie pohádky a jiné studie. Praha: H+H, 1999. soubor vybraných článků podle zájmu studentů Lire, faire lire. Le monde édition. 1995 (k zapůjčení) BERNARDIN, J.Comment les enfants entrent dans la culture écrite. Retz, 1997. ( k zapůjčení) OLSON, D.R. Literacy, language and learning: The nature and consequences of reading and writing.CUP Archive, 1985 LEVIN, I.,BUS, A.G.How Is Emergent Writing Based on Drawing? Analyses of Children’s Products and Their Sorting by Children and Mothers. Developmental psychology, 2003 - psycnet.apa.org MASON, Jana M., Ed.Reading and Writing Connections.ERIC Number: ED308471 MARRTLEW, M., SORSBY,A. The precursors of writing: Graphic representation in preschool children.Learning and Instruction.Volume 5, Issue 1, 1995, Pages 1-19. DYSON, A.H. The Role of Oral Language in Early Writing Processes. Research in the Teaching of EnglishVol. 17, No. 1 (Feb., 1983), pp. 1-30. EHRI,L.C.Word consciousness in readers and prereaders.Journal of Educational Psychology, 1975 - psycnet.apa.org HARRIS, R. The origin of writing. Duckworth, London (1986). MARTLEW, M.(Ed.), The psychology of written language: Developmental and educational perspectives, Wiley, Chichester, 1983.

Requirements to the exam
Last update: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (27.10.2019)

The elaboration of a literary study.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (17.01.2019)

Podmínkou ukončení kurzu je zpracování dohodnutého počtu literárních pramenů, seminární práce a rozprava nad ní.

Výběr pramenů je individuální a bude přízpůsoben potřebám doktorského studenta

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html