SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Psychological counseling in education - OD0513017
Title: Pedagogicko - psychologické poradenství
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, other [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course is intended for doctoral students only
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
can be fulfilled in the future
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Lidmila Valentová, CSc.
Interchangeability : OPDP1Q111B
Is interchangeable with: OPDP1Q111B
Annotation -
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (29.10.2019)
Course Annotation: The aim of the course is to provide students of general subjects with information about the origin and development of pedagogical-psychological counseling, about the current counseling system and new trends in counseling. Students are acquainted with the professional activities and tasks of individual counseling articles (educational counselor, school psychologist and special educator, PPP, SPC, SVP, IPPP) and with the most frequently solved problems of elementary school pupils, young and older pupils. Subject topics: • Counseling in the system of psychological disciplines. • Establishment and development of educational counseling in the world and in our country. • Current system of pedagogical-psychological counseling, legislation, new trends in counseling. • Activities and competencies of individual educational counseling articles: school counseling center: educational counselor, prevention methodologist, school psychologist and school special educator; pedagogical-psychological counseling center, special-pedagogical center, educational care center, institute of pedagogical-psychological counseling, non-profit organizations, pedopsychiatrist and medical facilities. • PPP and SPC professional activities: diagnostics, remediation and intervention, information and consultation activities. • The most common counseling solutions for school age problems: professional choice and choice of educational pathway, developmental learning and behavioral disorders, issue of poor benefit, neurotic difficulties, aggressive and antisocial behavior, developmental difficulties and crisis of parental authority.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (29.10.2019)

Základní:

DRAPELA,J.V.;HRABAL, VL.:Vybrané poradenské směry: Teorie a strategie.Praha: UK, 1995.

DRYDEN,W.: Poradenství.  Praha. Portál 2008

HADJ MOUSSOVÁ, Z.  a kol. : Pedagogicko psychologické poradenství I. Vybrané problémy.  Praha. PedF UK 2005

MATĚJČEK,Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha. SPN, 1991.

 

Doporučená:

BALCAR,K. In LANGMEIER,J.; BALCAR,K.; ŠPITZ,J. Dětská psychoterapie. Praha: Avicenum, 1989.

BROWN D.-LENT.W: Handbook of counseling psychology. New York 2000.

ČAPEK, R.: Třídní klima a školní klima. Praha. Grada Publishing 2010

ELLIOT, J.; PLACE, M. Dítě v nesnázích. Praha: Grada, 2002.

GABURA J.; PRUZJNSKA, J. Poradenský proces. Praha: Slon, 1995.

HADJ MOUSSOVÁ, Z.; VALENTOVÁ, L. Poradenské teorie a strategie. Praha: UK, 2002.

HRABAL, VL.st. Přehled poradenských teorií a strategií. In HADJ MOUSSOVÁ, Z.; VALENTOVÁ, L. Poradenské teorie a strategie. Praha : PF UK, 2002.

HUTCHBY, Ian: The discourse of child Counselling. Amsterodam 2007.

K0ŠČO,J. Poradenská psychológia. Bratislava: SPN, 1987.

KOHOUTEK,R.: Historie pedagogicko - psychologického poradenství. CERM, Brno 1999.

KOLÁŘ, M.: Bolest šikanování. Praha. Portál 2005

KOPRIVA, K. Lidský vztah,jako součást profese. Praha: Portál, 1997.

KOUDELKOVÁ, A. : Psychologické otázky delikvence. Praha. Victoria Publishing 1995

LANGMEIER,J.; BALCAR,K.; ŠPITZ,J. Dětská psychoterapie. Praha: Avicenum, 1989.

LANGOVÁ,M., Heřmanová,V., Trpišovská, D., Vacínová. M.:Psychologické aspekty školního poradenství.  Ústí n.L. UJEP 2005.

LUDEWIG,K.: Systemická terapie. Základy klinické teorie a praxe.PALLATA, Praha 1994.

MAREŠ,J. (ed.): Sociální opora  u dětí a dospívajících II. Hradec Králové. Nucleus 2002

MATĚJČEK,Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992.

MATĚJČEK,Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991.

NOVÁK,T.: Manželské a rodinné poradenství. Praha. Grada 2006.

OAKLANDER,V. Třinácté komnaty dětské duše. Dobříš: Drvoštěp, 2003.

PAVELKOVÁ,I. : Motivace žáků k učení. Praha. PedF UK 2002

PEŠOVÁ,I.-ŠAMALÍK,M.: Poradenská psychologie pro děti a mládež. Grada, Praha 2006.

POKORNÁ,V.: Teorie a náprava  vývojových poruch učení a chování. Praha. Portál 2001

PROCHASKA, J.O.; NORCROSS, J.C. Psychoterapeutické systémy: průřez teoriemi. Praha: Grada, 1999.

PROUT, H.T.; BROWN, D.T. ed.: Counseling and Psychotherapy with Children and Adolescents: Theory and Practice for School and Clinical Settings. USA, New Jersey, 2007.

RUDOLPH,L.B.; THOMPSON, CH.L. Counseling children: 3.edition. USA, California, 1992.

VAGNEROVA, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004.

VÁGNEROVÁ,M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: UK, 1997.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (29.10.2019)

Podmínkou k zakončení předmětu je zpracování práce na zadané téma. 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html