SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Cultural psychology: development and learning - OD0513015
Title: Kulturní psychologie: vztah psychického vývoje a učení
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, other [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course is intended for doctoral students only
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
can be fulfilled in the future
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: prof. PhDr. Stanislav Štech, CSc.
Annotation -
Last update: prof. PhDr. Stanislav Štech, CSc. (04.05.2019)
Cultural psychology: development and learning The objective of the course is to facilitate the deeper understanding of the close link between the cultural psychology theory and the issues of educational psychology. The structure of the content: - history of the cultural psychology and the social and scientific conditions of its emergence (the crisis of psychology) - founders of cultural psychology, main notions/concepts: artifact - instrument - sign - activity - language - lower and higher psychological functions - zone of proximal development - importance of the double mediation: the role of the other as interpreter of cultural artifacts and model of actions with them (what is the contribution of the cultural psychology to the educational) - activity analysis (Leontjev + Engestrom and CHAT) and semiotic analysis (Schneuwly, Bronckart, Rochex) - didactic use in teaching and learning
Literature - Czech
Last update: prof. PhDr. Stanislav Štech, CSc. (04.05.2019)

Povinná literatura (výběr 3 publikací)

 

VYGOTSKIJ, L.S. Myšlení a řeč. Praha: Svoboda, 1976.

VYGOTSKIJ, L.S. Vývoj vyšších psychických funkcí. Praha: Svoboda, 1976.

OLSON, D., TORRANCE, N. Modes of thought. Explorations in culture and cognition. Cambridge: University Press, 1996.

LURIJA, A.R. O historickém vývoji poznávacích procesů. Praha: Svoboda, 1976.

COLE, M. Cultural Psychology: A once and future discipline. Cambridge: Belknap Press, 1997 (2. vyd.).

COLE, M., SCRIBNER, S. The Psychology of Literacy. Cambridge MA: Harvard University Press, 1981.

BRUNER, J. The Culture of Education. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1996.

 

Doporučená literatura

LANDSMANN, L.T. (Eds.). Culture, schooling and psychological development. Hillsdale, N.J.: Erlbaum, 1991.

ROGOFF, B., LAVE, J. (Eds.). Everyday cognition: its development in social context. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1984.

ŠTECH, S.: Kognitivní vývoj mezi kulturní reprodukcí a inovací in Slavík, J; Chrz Vl. a Štech, S. et al: Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum 2014.

texty v časopisu Culture and Psychology. https://journals.sagepub.com/

Teaching methods - Czech
Last update: prof. PhDr. Stanislav Štech, CSc. (04.05.2019)

Ústní zkouška 

Forma výuky

Samostatná práce, konzultace

Četba povinné literatury (3 publikace z povinné literatury + 2 publikace podle vlastní volby)

Seminární práce (aplikace poznatků z kulturní psychologie na téma  blízké tématu disertace)

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (31.10.2019)

Strukturace témat:
•    Historické podmínky zrodu kulturně - historického (kulturně instrumentálního) přístupu ke zkoumání psychických fenoménů: společenské revoluce, vliv materiálních podmínek na vědomí a duševní život lidí - krize (individualistické a metafyzické) psychologie
•    hlavní pojmový aparát zakladatelské generace: artefakt - nástroj - znak - činnost - řeč
•    význam dvojí mediace - role druhého jako interpreta kulturních děl a přínosy kulturní psychologie psychologii pedagogické
•    rozdíly mezi akcentem na analýzu činnosti (Leontjev + Engestrom a CHAT) a na sémiotickou analýzu (Schneuwly, Bronckart, Rochex)
•    didaktické využití ve vyučování a učení

 

Course completion requirements -
Last update: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (31.10.2019)

Colloquium on written work

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html