SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Pupil´s motivation and autoregulation - OD0513010
Title: Motivace a autoregulace žáků
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, other [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course is intended for doctoral students only
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
can be fulfilled in the future
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc.
Interchangeability : OPDP1Q107B
Is interchangeable with: OPDP1Q107B
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc. (21.05.2019)
The course theme will be to topic of motivation and educational self-regulation of pupils. Pupils' motivation and diagnostic possibilities for identifying motivational structure of pupils will be analysed. The objective of the course is to broaden the competences of the doctor studies students in the area of motivation and its diagnostics.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc. (24.09.2018)

Literatura:

Heckhausen, H.: Motivation und Handeln. berlin:Springr 1980, 

Pavelková, I., Urbanová, D.. Nuda v edukačním kontextu: Teoretické konceptualizace a výzkumné metody. Československá psychologie. ročník LXII, č. 4. 2018 s. 350 -365.

Hrabal,V., Man,F. Pavelková,I.: Psychologické otázky motivace ve škole. Praha, SPN 1989,

Hrabal,V., Pavelková.: Jaký jsem učitel. Praha, Portál 2010,

Hrabal,V.,Pavelková, I.: Autodiagnostika jako předpoklad a účinný nástroj sebereflexe učitele. In V. Spilková, J. vašutová. Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání . Praha Karlova Univerzita - pedagogická fakulta 2008, s. 105 -116,

Nakonečný, M.: Motivace lidského chování. Praha, Academia 1996,

Pavelková, I.: Motivace žáků k učení. (Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha, Ped.F. UK 2002.

Blatný,M..: Psychologie osobnosti. Praha, Grada 2010.

Csikszentmihalyi,.: Flow a práce. Praha, Portál 2017,

Rheinberg, F.: motivation. Stuttgart:kohlhammer, 2006.

Stuchlíková,.I.: Motivace a osobnost. In. Blatný, m et. al. Psychologie osobnosti - hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada, 2010, s. 137 - 166.

Další literatura bude upřesněna podle výzkumného zaměření jednotlivých posluchačů kurzu.

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc. (24.09.2018)

Ke splnění kurzu je potřeba prostudovat základní literaturu a alespoň 3 zahraniční články k problematice motivace či autoregulace, které mají souvislost s výzkumnou prací studenta. Na základě této literatury a konzultací s vyučujícím student sepíše pojednání k dané problematice a v rozpravě s vyučujícím ho obhájí.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc. (24.09.2018)

  Obsah kurzu:

Nejpodstatnější motivační teorie,

Vliv motivace na průběh učení a jeho výsledky.

Motivace učební činnosti (struktura žákovské motivace: výkonová motivace, poznávací motivace, sociální motivace, instrumentální motivace, odměny a tresty; flow motivace

Žákovská sebepercepce motivačních pohnutek k učení; učitelova percepce žákovských motivačních pohnutek;

Motivačně autoregulační strategie,

Vvývoj žákovské motivace k učení na ZŠ; rozdíly mezi chlapci a dívkami v učební motivaci,  

Motivace a vůle. Volní procesy a jejich diagnostika.

Diagnostika žákovské motivace k učení. Rozvíjení motivace žáků aktualizací vybraných potřeb.

Žákovská nemotivovanost a motivační vlivy převážně snižující školní výkon (druhy a příčiny žákovské nemotivovanosti, nuda ve škole, strach ve škole), copingové strategie zvládání nudy,

Ppřekonávání motivačních krizí ve vztahu ke škole.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html