SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Prevention and early diagnostics of the specific learning disorders - OD0513008
Title: Prevence a včasná diagnostia specifických poruch učení
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2009
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, other [HS]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course is intended for doctoral students only
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
can be fulfilled in the future
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Annotation -
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (16.05.2019)
The course is focused on the topic of risk factors in literacy development, with emphasis on the risk of dyslexia. The question of early diagnosis of possible developmental difficulties and subsequent intervention in school and family environment. Preventive models of childcare with dyslexia risk, screening and diagnostic approaches in this area. Our and foreign sources, research in this field.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (20.01.2019)

AUGUR, J. Early Indicators of dyslexia. In The Dyslexia Handbook. London: British Dyslexia Association, 1997.

BOGDANOWICZ, M. Ryzyko dysleksji. Problem i diagnosowanie. Gdansk: Harmonia, 2002.

CARAVOLAS, M. VOLÍN Baterie testů k diagnostice fonologických dovedností a dalších předpokladů pro čtení. Praha: IPPP, 2005.

JAGERČÍKOVÁ, Z., KUCHARSKÁ, A. Počátky gramotnosti u česky mluvících dětí s vývojovou dysfázií ve srovnání s běžně se vyvíjejícími vrstevníky. Pedagogika, 2012, 62, 1-2, 150-163.

KUCHARSKÁ, A. Riziko dyslexie. Praha: PedF 2014.

KUCHARSKÁ, A. Prevence, intervence a terapie specifických poruch učení. In Hadj-Moussová, Z. (Ed.). Pedagogicko|psychologické poradenství III. Intervence. Praha: UK PedF, 2003, s. 116-155.

LAZAROVÁ, B. Prediktivní baterie čtení. Praha: IPPP, 2001.

MOLL, K., THOMPSON, P. A., MIKULAJOVA, K., JAGERCIKOVA, Z., KUCHARSKÁ,, A. FRANKE, H., HULME, Ch., & SNOWLING, M. J.. Precursors of Reading Difficulties in Czech and Slovak Children At Risk of Dyslexia. Dyslexia, 2016, 22, 2, 120–136, doi: https://doi.org/10.1002/dys.1526

SINDELAROVÁ, B. Předcházíme poruchám učení. Praha: Portál, 1995.

ŠVANCAROVÁ, D., KUCHARSKÁ, A. Test rizika čtení a psaní pro rané školáky. Praha: Scientia, 2001.

 

Minimální požadavek monografií: 3 z 10

 

 

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (30.10.2019)
Studenti zpracují materiálovou práci dle dohody s vyučujícím (přehledovou, terénní, výzkumnou, kazuistickou), bude projednána v diskusi s vyučujícím. 
Minimální požadavek prostudovaných monografií: 3 ze 10
Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (30.10.2019)
Studenti zpracují materiálovou práci dle dohody s vyučujícím (přehledovou, terénní, výzkumnou, kazuistickou), bude projednána v diskusi s vyučujícím. 
Minimální požadavek prostudovaných monografií: 3 ze 10
 
 
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html