SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Construction of reality in school instruction - OD0513005
Title: Věcné učení
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, other [HS]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course is intended for doctoral students only
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
can be fulfilled in the future
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Miroslav Klusák, CSc.
Interchangeability : OPDP1Q116B
Is interchangeable with: OPDP1Q116B
Annotation -
Last update: PhDr. Miroslav Klusák, CSc. (05.05.2019)
Subject goal is consulted studying of professional literature relevant for students’ academic orientation. Instruction is organized in so-called monographic manner. With the consultant student negotiates specific publications s/he wants to study and questions with which s/he wants to address them. Student gains the certificate when s/he presents and explains answers gained from studied publications.
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Miroslav Klusák, CSc. (13.01.2019)

V předmětu je nutné prostudovat tři monografie. Jedna musí být v angličtině. Minimálně dvě si student vybírá z následujícího seznamu; jednu může zvolit na základě vlastní rešerše.

 

PIAGET, Jean a INHELDEROVÁ, Bärbel. Psychologie dítěte. (Praha: SPN, 1970; Praha: Portál 1997-2007)

Hlavní Piagetova díla (případně se spoluautory), k nimž je Psychologie dítěte úvodem (před lomítkem rok vydání originálu/za lomítkem první vydání anglického překladu)

  • Language and thought in the child - 1923/1926
  • The child's conception of the world - 1926/1929
  • The child's conception of physical causality - 1927/1930
  • The moral judgment of the child - 1932/1932
  • The origins of intelligence in children - 1936/1952
  • The child's construction of reality - 1937/1954
  • The child's conception of number - 1941/1952
  • The child's construction of quantities - 1941/1974
  • Play, dreams and imitation in childhood - 1945/1951
  • The child's conception of time - 1946/1969
  • The child's conception of movement and speed - 1946/1970
  • The child's conception of space - 1948/1956
  • The child's conception of geometry - 1948/1960
  • The origin of the idea of chance in children - 1951/1975
  • The growth of logical thinking from childhood to adolescence - 1955/1958
  • The early growth of logic in the child - 1959/1964

(pozn. texty lze samozřejmě číst v kterékoliv reedici a ve francouzštině)

 

GOODENOUGH, F. L. (1975; 1926) Measurement of Intelligence by Drawings. New York: Arno Press.

HARRIS, D. B. (1963) Children's Drawings as Measures of Intellectual Maturity; A Revision and Extension of the Goodenough Draw-a-Man Test. New York, Harcourt, Brace & World.

JIRÁNEK, F.; HOLUBÁŘ, Z.; LOMOVÁ, B. (1966) Otázky psychologie učení: chápání pořádacích a syntaktických vztahů u dětí. Praha: SPN.

JIRÁNEK, F. (1974) Rozvoj myšlení žáků mladšího školního věku při učení základům dějepisu. Praha: Ústav pro učitelské vzdělání na UK v Praze.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Miroslav Klusák, CSc. (05.05.2019)

V předmětu je nutné prostudovat tři monografie. Jedna musí být v angličtině. Minimálně dvě si student vybírá z nabízeného seznamu; jednu může zvolit na základě vlastní rešerše. Atest student získává, když na setkání s vyučujícím přednese a obhájí odpovědi, které na své otázky ze studovaných publikací získal.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html