SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Talent, intelligence, creativity - OD0513002
Title: Nadání, inteligence, tvořivost
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, other [HS]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course is intended for doctoral students only
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
can be fulfilled in the future
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc.
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc. (03.06.2019)
Giftedness, intelligence, creativity The course is intended for doctoral level students, primarily those based at the Department of Psychology. The core activity are individual consultations with the course leader. At the point of enrolment, students will select, in consultations with the course leader, relevant academic literature and at the end of the course they will be asked to give a literature review discourse. Overall focus will be on intellectual giftedness.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc. (12.09.2018)

                                  

1) Literatura v anglickém jazyce

COLANGELO, N.; DAVIS, G.A. (Eds.). Handbook of Gifted Education. Needham Hights: Allyn and Bacon, 1991

FREEMAN, J. (Ed.). The Psychology of Gifted Children. New York: J. Wiley and Sons, 1985

GARDNER, H. Multiple Intelligences. The Theory in Practice. New York: Harper Collins Publisher, 1993.

HELLER, K.A.; MÖNKS, F.J.; STERNBERG, R.J.; SUBOTNIK, R.F. (Eds.). International Handbook of Giftedness and Talent. Oxford: Elsevier, 2000.

PHILLIPSON, S.N.; McCANN, M. Conceptions of Giftedness. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, 2007.

STERNBERG, R.J. (Ed.). The Nature of Creativity. New York: Cambridge University Press, 1988

STERNBERG, R.J. Úspešná inteligencia. Bratislava: SOFA, 2000

STERNBERG, R.J.; DAVIDSON, J.E. (Eds.). Conceptions of giftedness. Second Edition. Cambridge: University Press, 2005

SIMONTON, D.K. Greatness. Who Makes History and Why. New York: The Guilford Press, 1994.

TANNENBAUM, A.J. Gifted Children. Psychological and Educational Perspectives. New York: Macmillan Publishing, 1983.

STOPPER, M.J. (Ed.). Meeting the Social and Emotional Needs of Gifted and Talented Children. London: David Fulton Publishers, 2000

 

 

2) Literatura v českém jazyce

 

DACEY, J.S.; LENNON, K.H. Kreativita. Praha: Grada Publishing, 2000.

GARDNER, H. Dimenze myšlení. Praha: Portál, 1999.

HŘÍBKOVÁ, L. Nadání a nadaní. Pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Grada Publishing, 2009.

JURÁŠKOVÁ, J. Základy pedagogiky nadaných. Praha: IPPP, 2006

LAZNIBATOVÁ, J. Nadané dieťa: jeho vývin, vzdelávanie a podporovanie. Bratislava: IRIS, 2001.

MUDRÁK, J. Nadané děti a jejich rozvoj. Praha: Grada Publishing, 2015.

PLHÁKOVÁ, A. Přístupy ke studiu inteligence. Olomouc: UP FF, 1999.

PORTEŠOVÁ, Š. Rozumově nadané děti s dyslexií. Praha: Portál, 2011.

SZOBIOVÁ, E. Tvorivosť, od záhady k poznaniu. Bratislava: STIMUL FIF UK, 2004.

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc. (12.09.2018)

 Doktorandi katedry psychologie prostudují 2 anglické a 1 českou knihu ze seznamu literatury, doktorandi dalších oborů 1 anglickou a 1 českou knihu. Knihy se vztahují zásadně k tématu kurzu, tj. k problematice nadání, inteligence nebo tvořivosti. Po dohodě je možné rozšířit výběr literatury také o další tituly z této oblasti, které jsou relevantní tématu disertace doktoranda. Dílčí zkouška probíhá formou rozpravy a diskuse o přečtených knihách a jejich možných přínosech v tématu disertace.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc. (12.09.2018)

Obsah kurzu je zaměřen na rozšíření vědomostí a aplikačních možností problematiky nadání, inteligence a tvořivosti, které doktorand získal v pregraduálním studiu, a to formou četby vybraných odborných knih z této oblasti. Knihy k četbě si student vybírá na základě svého zájmu (např. o aktuální otázky, historii, vývoj, edukaci nebo teorie a modely v oblasti nadání, tvořivosti, inteligence) nebo očekávaného přínosu pro téma, kterému se věnuje. (Seznam literatury uveden pod příslušnou záložkou.) Následná diskuse o přečtených knihách a jejich obsahu je realizovaná při konzultacích a zejména v závěrečné rozpravě. Ta je zaměřena také na souvislosti s vystudovaným oborem a tématem disertace doktoranda. Těžiště práce doktoranda spočívá především v samostudiu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html