SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
The Musical Analysis - OD0408112
Title: Komplexní analýza skladeb
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2012
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, other [HS]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course is intended for doctoral students only
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
can be fulfilled in the future
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr.
Annotation -
Last update: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2011)
Subject: Determination of complex analysis as the way-out for pedagogical interpretation of music composition at all educational levels. Setting of phasis, objects and axioms for complex analysis in relation to pedagogical interpretation of music. Main tasks: complex analysis as the way-out for pedagogical anlysis of music; complex and partial analysis in scientific text; integration of complex analysis results to the cultural context of the composition and music recipient in the frame of pedagogical interpretation
Aim of the course -
Last update: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2011)

Integration process of the music composition complex analysis and pedagogical analysis for

pedagogical interpretation purposes at all educational levels.

Literature -
Last update: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2012)

Nicholas Cook : A guide to musical analysis. Oxford University Press, 1994. 376 pp. ISBN 0-19-816508-0.
Jan La Rue: Guidelines for style analysis. Harmonie Park Press, 1992. 286 pp. ISBN 0198165080, 9780198165088.
Allen Cadwallader: Analysis of tonal music: a Schenkerian approach. Oxford University Press, 2007. 399 pp. ISBN 0195301765, 9780195301762.
Rudolph Reti: The thematic process in music. Faber & Faber, 1961. 362 pp.
Leonard B. Meyer: Explaining music: essays and explorations. University of California Press, 1973. 284 pp. ISBN 0520022165, 9780520022164.
Felix Salzer: Structural hearing: tonal coherence in music. Courier Dover Publications, 1962. 667 pp. ISBN 0486222756, 9780486222752.
Nicholas Cook: Music, imagination, and culture. Oxford University Press, 1992. 265 pp. ISBN 0198163037, 9780198163039.

 

HATRÍK, J. Percepcia ako základ a východisko pre analýzu hudobného diela. In: Metódy analýzy a interpretácie hudby z historického a systematického aspektu, I. Bratislava : VŠMU, 1997, s. 25 - 34. ISBN 80-85182-51-3.
HURNÍK, I.; JŮZL, M.; NAVRÁTIL, M. O analýze hudebních skladeb z hlediska potřeb všeobecné hudební výchovy a popularizace. Hudební rozhledy, 1972, roč. XXV, č. 1, s. 26 - 36.
JANEČEK, K. Melodika. 1. vyd. Praha : Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1956. 203 s.
JANEČEK, K. Tektonika. 1. vyd. Praha - Bratislava : Supraphon, 1968. 244 s.
JIRÁNEK, J. Úvod do historie hudební analýzy a teorie sémantické hudební analýzy. 1. vyd. Praha : SPN, 1991. 55 s.
KULKA, J. aj. Komplexní analýza uměleckého díla. 1. vyd. Praha : SPN, 1988. 93 s.
MÜHE, H. Musikanalyse. 2. vyd. Leipzig : VEB Deutscher Verlag für Musik, 1978. 240 s. ISBN 3-370-00078-4.
GRIGOR´EVA, G. Analiz muzykaľnych proizveděnij. Rondo v muzyke XX veka. 1. vyd. Moskva : Muzyka, 1995. 91 s. ISBN 5-7140-0615-1.
NEDĚLKA, M. Z odkazu žáků Pavla Bořkovce. 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2001. 121 s. ISBN: 80-7290-041-2.
RISINGER, K. Nauka o hudební tektonice XX. století. 1. vyd. Praha : AMU, 1998. 573 s. ISBN 80-8583-34-1.
ŠTĚDROŇ, M. Základy mikrotektoniky (9 analýz). 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita - Filozofická fakulta, 1991. 102 s.
ŠTĚDROŇ, M. Základy polymelodiky (12 analýz). 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita - Filozofická fakulta, 1992. 143 s.
TICHÝ, V. Hudební analýza jako stimul a nástroj rozvoje kreativity. In: Olomoucké jarní muzikologické konference, Olomouc : Univerzita Palackého - Pedagogická fakulta, 2000, s. 13 - 18. ISBN 80-244-0181-9.
TICHÝ, V. Úvod do studia hudební kinetiky. 1. vyd. Praha : AMU, 1992. 175 s. ISBN 80-85467-07-0.
ZENKL, M. Existují nové tektonické principy? In: Živá hudba, IX. Praha : AMU, 1986, s. 143 - 148.

Requirements to the exam -
Last update: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2011)

A comprehensive analysis of an individually selected composition.

Syllabus -
Last update: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2012)

1. The perception of the artwork and original descriptions: analytical perception without intention, aesthetic, narrative description
2. Preparation of analyzes: general historiographical and sociological preparation
3. Preparation of analysis: art-historical training
4. Preparation of analyzes: semiotic preparation
5. Preparation of the analysis: archetypical preparation
6. Partial analysis: parametric and tectonic preparation
7. Partial analysis: semantic, content, shape, stylistic preparation
8. Partial analysis: genealogical, genologická, socio-pragmatic preparation
9. Comprehensive description of the work of the creator - an artifact - the recipient
10. A comprehensive interpretation of the work
11. Comparison
12. Critical evaluation
13. Options analysis tracks due to the availability of sources and literature

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html