Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.01.2019)
The course is focused on issues of intervention, education and diagnostics in individuals with specific learning disabilities and behavioral disorders. Attention will be paid to contemporary world trends, researches and current approaches to individuals with specific learning disabilities within an interdisciplinary context with the aim to apply acquired knowledge to research strategies in education, intervention and support of pupils with specific learning disabilities. Further link the acquired knowledge to the educational practice using examples of good practice from the international school environment.
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (10.01.2019)
Předmět je zaměřen na problematiku edukace intervence a diagnostiky u osob se specifickými poruchami učení a chování. Pozornost bude věnována současným světovým trendům, výzkumům i aktuálním přístupům k jedincům s SPU v rámci mezioborového kontextu s cílem aplikovat získané poznatky do výzkumných strategií v edukaci, intervenci a podpoře žáků se specifickými poruchami učení. Získané znalosti propojovat do edukační praxe i s využitím příkladů dobré praxe z mezinárodního školského prostředí.
Aim of the course -
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.01.2019)
The aim of the subject is to expand knowledge of specific learning disabilities, link them with Czech language and mathematics didactics at elementary school with regard to pupils with special educational needs, to know important and significant theories, concepts and methods in the field of specific learning disabilities in a national and international context.
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (08.01.2019)
Cílem předmětu je rozšířit znalosti z oblasti specifických poruch učení, propojit je s didaktikou českého jazyka a matematiky na ZŠ se zřetelem na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, znát významné teorie, koncepty a metody, které jsou v popředí poznání oboru, a to v národní i mezinárodním kontextu.
Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (28.01.2019)
Literatura základní
Bartoňová, M. (2012, 2018). Specifické poruchy učení. Brno: Paido.
Bartoňová, M. (2014). Students with Intelectual Disability in Inclusive Education Settings. Brno: MU.
Elliot. J. G., Grigorenko, E., L. (2014). The Dyslexia Debate. New. York. Cambrige University Press.
Jošt, J. (2011). Čtení a dyslexie. Praha. Grada
Kucharská, A. (ed.) (2000). Specifické poruchy učení a chování. Praha: Portál.
Pokorná, V. (2010). Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 4. Praha: Portál.
Hallowell, E. M., Ratey, J. J. (2007). Poruchy pozornosti v dětství a dospělosti. Praha: Návrat domů.
Portešová, Š. (2011). Rozumově nadané děti s dyslexií. Vyd. 1. Praha: Portál.
Reid, G. (2009). Dyslexia: A practitioner's handbook. 4th ed. Chichester: Wiley-Blackwell.
Reid, G., Green. S. (2007). 100 ideas for supporting pupils with dyslexia. London: Continuum.
Literatura doporučená
Altmanová, M. (2010). Hyperaktivní a nepozorné dítě - Podněty k práci s dětmi s ADHD. Praha: Pražská pedagogicko-psychologická poradna.
Bartoňová, M. (2014). Approaches to Students with Learning Disorders in Inclusive School Environment. Brno: MU.
Bartoňová, M. (ed.) (2005). Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zaměření na edukaci žáků se specifickými poruchami učení. Brno: MSD.
Bartoňová, M. (2014). Rozvoj čtenářských dovedností u žáků se specifickými poruchami učení. In Pipeková, J., Vítková, M. Od inkluze ve školním prostředí k sociální inkluzi a participaci ve společnosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita,
Barkley, R. A., Murphy, K. R. (1998) Atention-Deficit Hyperaktivity Disorder A Clinical Workbook. 2nd ed. New York: The Guilford Press,
Barkley, R. A. (2005). ADHD and the nature of self-control. 2nd ed. Guilford Publications, New York.
Busch, T. W., Pederson, K., Espin, Ch. A., Weissenburger, J. W. Teaching Students with Learning Disabilities: Perceptions of a First-Year Teacher. Journal of Special Education. Summer 2001, Vol. 35 Issue 2, p92-99. Dostupné z: http://web.b.ebscohost.com.ezproxy.muni.cz/ehost/pdfviewer/pdfviewer?sid=16c9ae13-4fe5-49d1- bb2f-2cfad9d75373%40sessionmgr110&vid=0&hid=107
Sefrointen, G. (1999) Potíže dětí s učením a chováním. Praha: Portál.
Train, A. (2001). Nejčastější poruchy chování dětí. Praha: Portál.
Syllabus -
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.01.2019)
GENERAL QUESTIONS
terminological basis - definition of concept specific learning disabilities, manifestation of specific learning disabilities
system and causal approach, systemic thinking
specific learning disabilities in the context of international comparison
etiology of specific learning disabilities and behavioral disorders - disposition causes and environmental impact, detailed analysis of the ADD and ADHD symptoms, deficits of partial functions
primary and secondary consequences of specific learning disabilities and behavioral disorders
diagnosis and intervention approaches to specific learning disabilities
care system for pupils with specific learning disabilities in the Czech Republic
inclusive education of pupils with specific learning disabilities, attitudes of pupils to school and learning, educational needs of pupils with specific learning disabilities
learning and professional orientation of pupils and students with specific learning disabilities (school, teachers, therapists)
manifestations of learning disabilities and behavioral disorders in personality development, adult individuals issue
SPECIALIZATION CIRCUITS
the particularities of psychological development of an individual with specific learning disabilities
family resilience and the educational impact on a child with specific learning disabilities, parents as partners
principles of reeducation care, intervention approaches, alternative methods
reeducation dyslexia, dysgraphia, dysortography, dyscalculia and other disorders of specific learning disabilities
cognitive processes in the personality reflection of an individual with specific learning disabilities
foreign language in the education of pupils with specific learning disabilities
strategies and approaches in inclusive education for individuals with specific learning disabilities
identifying needs - motivation, coping strategies and success of an individual with specific learning disabilities in the learning process
social and cultural needs in individual with specific learning disabilities life
removing barriers to school failure, reading and mathematical literacy
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (09.01.2019)
· Systémový přístup k poruchám učení - systémový a kauzální přístup, systémové myšlení
· Specifické poruchy učení v kontextu mezinárodního srovnání
· Etiologie specifických poruch učení a chování - dispoziční příčiny, vliv prostředí · Detailní rozbor symptomatiky ADD, ADHD . Deficity dílčích funkcí
· Sekundární a primárná důsledky poruch chování a specifické poruchy učení
· Diagnostika a intervenční přístupy k specifickým poruchám učení
· Systém péče o žáky se specifickými poruchami učení v ČR
· Inkluzivní edukace žáků se specifickými poruchami učení, postoje žáků ke škole a učení, vzdělávací potřeby žáků se specifickými poruchami učení
· Studijní a profesní orientace žáků a studentů s SPU (škola, pedagogové, terapeuti)
· Projevy poruch učení a chování v osobnostním vývoji, problematika dospělých jedinců
SPECIALIZAČNÍ OKRUHY:
· Zvláštnosti psychického vývoje jedince s SPU
· Resilience v rodině a výchovné působení na dítě s SPU, rodiče jako partneři
· Zásady reedukační péče, intervenční přístupy, alternativní metody
· Reedukace dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie a dalších poruch SPU
· Kognitivní procesy v odraze osobnosti jedince s SPU
· Postavení cizího jazyka ve vzdělávání žáků s SPU
· Strategie a přístupy v inkluzivní edukaci jedinců se specifickými poruchami učení
· Identifikování potřeb-motivace, zvládání zátěže a úspěšnost jedince s SPU v procesu učení
· Sociální a kulturní potřeby jedince s SPU v životě
· Odstraňování bariér neúspěchu čtenářská a matematická gramotnost
Course completion requirements -
Last update: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (09.02.2022)
- writing a review of foreign thematic publication
- process a case study of the results of researches on the topic of specific learning disabilities
- presentation of practical skills, intervention and case management including diagnostics
Last update: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (09.02.2022)
Vypracovat recenze zahraniční tematické publikace.
Zpracovat případovou studii z dosavadních výsledků výzkumných studií k tématu specifických poruch učení.
Prezentace praktických dovedností, intervence vedení případu včetně diagnostiky.