course is intended for doctoral students only enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan can be fulfilled in the future
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.01.2019)
The subject is focused on the contemporary trends in the Czech Republic and abroad in the field of hearing prosthetics, rehabilitation and education of hearing impaired individuals and the quality of their lives. The course maps contemporary researches and studies dealing with users of cochlear implants of various age groups and developing their communication skills with overlapping into other science disciplines medicine, psychology, linguistics, audiology or biomedical engineering.
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (10.01.2019)
Předmět se zaměřuje na aktuální trendy u nás a ve světě v oblasti sluchové protetiky, rehabilitace a edukace osob se sluchovým postižením a kvality jejich života. Sleduje současné výzkumy a studie zabývající se uživateli kochleárních implantátů různých věkových skupin a rozvojem jejich komunikačních kompetencí s přesahem do medicíny, psychologie, lingvistiky, audiologie, biomedicínského inženýrství.
Aim of the course -
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.01.2019)
The aim of the subject is to expand knowledge in the field of special education of hearing impaired individuals.
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (10.01.2019)
Cílem předmětu je prohloubit znalosti v oblasti speciální pedagogiky osob se sluchovým postižením.
Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (10.01.2019)
HÁDKOVÁ, Kateřina. (2016). Člověk se sluchovým postižením. Praha: PedF UK. ISBN 978-80-7290-619-2.
HÁDKOVÁ, Kateřina. (2012). Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Praha: PedF UK. ISBN 978-80-7290-618-5
LEONHARDT, Annette und Melanie POSPISCHIL. (2018) Internationale Ansätze zur schulischen Inklusion. Verlag Julius Klinkhardt, Bad Heilbrunn. ISBN 978-3-7815-5627-0.
LEONHARDT, Annette. (2018) Inklusion im Förderschwerpunkt Hören. Verlag W. Kohlhammer, Stuttgart. ISBN 978-3-17-026888-3.
MARSCHARK, Marc, LAMPROPOULOU, Venetta and Emmanouil K. SKORDILIS. (2016) Diversity in Deaf Education. Oxford University Press. ISBN 9780190493073.
Odborná časopisecká literatura.
Syllabus -
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.01.2019)
1. Heterogeneity of hearing impaired individuals.
2. Hearing prosthetics - contemporary and historical context.
3. Implant systems and centers of cochlear implantation.
4. Diagnostics of auditory impairment and the role of audiology.
5. Rehabilitation and education of hearing impaired individuals.
6. Communication systems and communication skills of hearing impaired individuals.
7. Foreign studies and the comparison of studies with the situation in the Czech Republic.
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (10.01.2019)
1. Heterogenita osob se sluchovým postižením.
2. Sluchová protetika v současnosti i v historickém kontextu.
3. Implantační systémy a centra kochleárních implantací.
4. Diagnostika sluchových vad a úloha audiologie.
5. Rehabilitace a edukace osob se sluchovým postižením.
6. Komunikační systémy a komunikační kompetence osob se sluchovým postižením.
7. Zahraniční studie a jejich komparace se situací u nás.
Course completion requirements -
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.01.2019)
Analysis of a selected foreign study of 10 pages.
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (10.01.2019)
Výstupem je analýza vybrané zahraniční studie v rozsahu 10 stran.