SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Primary Education - OD0133018
Title: Primary Education
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, other [HT]
Extent per academic year: 25 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course is intended for doctoral students only
priority enrollment if the course is part of the study plan
can be fulfilled in the future
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
Annotation -
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (25.10.2019)
The course is focused on the key topics of primary education: especially the child-oriented concept of primary education; personally developing the concept of primary education; conception of primary school and primary education in historical comparative perspective; transformation of primary education after 1989 in the broader context of the transformation of Czech education; changes in selected areas, eg development of reading literacy; alternative didactic concepts and innovative projects in terms of theoretical background and reflection of practical experience in the practice of Czech education.
Aim of the course - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (23.10.2018)

Cílem předmětu je orientovat doktorandy v klíčových tématech primární pedagogiky z hlediska teoretických východisek, výzkumného zpracování a aplikací v praxi.

Literature - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (23.10.2018)

 

Doporučená literatura:

SPILKOVÁ,V. a kolektiv. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál 2005, 311 s.ISBN 80-7178-942-9.

SPILKOVÁ, V. Proměny primární školy a vzdělávání učitelů v historicko-srovnávací perspektivě. Praha: PedF UK 1997. 121 s. ISBN 80-86039-41-2.

WILDOVÁ, Radka et al. Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012, 212 s. ISBN 978-80-7290-579-9.

HEJLOVÁ, H. Práva dítěte ve vzdělávání - výzva pro učitele. Praha:UK v Praze-PedF, 2010.166 s. ISBN978-80-7290-468-6.

HELUS,Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha:Portál 2009. 288 s. ISBN 978-80-7367-628-5.

 

Další literatura bude doporučena v průběhu kurzu vyučujícími.

Teaching methods - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (23.10.2018)

Forma a rozsah výuky: 1 semestr, 24 hodin přednášek  a 10-15 hodin individuálních konzultací

Requirements to the exam - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (23.10.2018)

Způsob ukončení kurzu: zkouška formou rozpravy ke klíčovým otázkám primární pedagogiky na základě prostudované odborné literatury

Syllabus - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (23.10.2018)

Obsah:

2 přednášky - dr. Hejlová

Předmět primární pedagogiky, na dítě orientované pojetí primární pedagogiky.

Etika učitelské profese.

1 přednáška - doc.Wildová

 Čtenářská gramotnost a její rozvoj v primární škole v historicko srovnávací perspektivě. Proměny v pojetí gramotnosti a strategiích jejího rozvoje v kontextu kurikulární reformy, zjištění z mezinárodních srovnávacích výzkumů - PISA,PIRLS aj. 

2 přednášky - dr.Tomková

Transformace primárního vzdělávání po roce 1989 v širším kontextu transformace českého škoství, alternativní didaktické koncepce a inovativní projekty  - z hlediska teoretických východisek, výzkumného sledování a reflexe praktických zkušeností v praxi českého školství.

Primární škola/vzdělávání v historicko srovnávací perspektivě - z hlediska postavení ve vzdělávacím systému, celkového pojetí, cílů, obsahu a procesů učení v primárním vzdělávání s cílem identifkovat klíčové evropské trendy a srovnat je s trendy domácího vývoje.

1 přednáška - dr.Kargerová

Vybrané inovativní projekty, které mají zásadní vliv na procesy transformace primárního vzdělávání - z hlediska teoretických východisek, výzkumného sledování a reflexe praktických zkušeností v kontextu českého školství.

1 přednáška - doc.Uhlířová

Československé reformní hnutí 20. a 30. let jako inspirační zdroj pro současné proměny.

Hlavní témata mohou být modifikována a rozšířena dle odborného zaměření doktorandů. Mohou být také na základě zájmu doktorandů doplněna o další důležitá témata, zejm. individualizace v primárním vzdělávání, práce s nadaným žáky, multikulturní vzdělávání, konstruktivistické přístupy a tvorba učebnic (na příkladu prvouky) - dr.J.Stará,Ph.D., dr.T.Krčmářová,Ph.D.

Course completion requirements - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (23.10.2018)

Způsob ukončení kurzu: zkouška formou rozpravy ke klíčovým otázkám primární pedagogiky na základě prostudované odborné literatury

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html