course is intended for doctoral students only priority enrollment if the course is part of the study plan can be fulfilled in the future you can enroll for the course in winter and in summer semester
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (18.03.2021)
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům aktuální poznatky z obecné didaktiky a ukázat jejich význam v současné pedagogické praxi, analyzovat aktuální aspekty didaktiky s přesahem do reálné školní praxe, prohloubit samostatné didaktické myšlení a schopnost chápat didaktiku z hlediska vývoje, změn a pedagogických inovací
Bloky výuky:
1. Plánování výuky. Teorie vzdělávacích cílů.Didaktická transformace učiva.
2. Proces výuky. Znaky efektivní výuky. Hodnocení ve výuce.
3. Didaktický způsob myšlení, teoretizace a výzkumu. Výzkum výuky a posuzování její kvality. Vztah oborových a obecné didaktiky. Přístup normativně didaktický a transdidaktický.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (18.03.2021)
Orientace v aktuálním poznání teorie didaktiky a didaktického výzkumu.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (18.03.2021)
ESTES T., Mintz, S. & GUNTER M. Instruction: A Models Approach. 6th ed. Boston: Pearson, 2011. JANÍK, T. et al. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno. Masarykova univerzita 2013. SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P. & KNECHT, P. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita 2017. Syntézy výzkumu vzdělávání, sv. 3. ARENDS, R.I. Learning to Teach (7th Ed). McGraw -Hill Higher Education, 2008. BROCKMERYEROVÁ-FENCLOVÁ, J..; ČAPEK, V., KOTÁSEK, J. Oborové didaktiky jako samostatné vědecké disciplíny. Pedagogika, 2000, 1, 23-37. DOSTÁL, A. M. K základním problémům obsahu vzdělávání. Praha: SPN, 1975. MAREŠ, J. Tvorba případových studií pro výzkumné účely. Pedagogika, 2015, 65(2), 113–142. NAJVAR, P. Zkoumání (kvality) výuky: srovnání dvou přístupů. Pedagogika, 2017, 67, 3, 219-246. SLAVÍK, J., STARÁ, J., ULIČNÁ, K., NAJVAR, P. et al., Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2017. STARÝ, K., & CHVÁL, M. Kvalita a efektivita výuky: metodologické přístupy. In Marcela Janíková & Kateřina Vlčková (Eds.), Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody (s. 63–81). Brno: Paido, 2009.
Teaching methods - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (18.03.2021)
Přednáška, samostatná práce, rozprava na zadané téma z didaktiky, pozorování výuky ve škole s reflexí, analýza pozorovacích záznamů, didaktická analýza učiva.
Rešerše, kritické zhodnocení teoretických a výzkumných didaktických studií a jejich prezentace. Debata nad kvalitou didaktických studií. Obhajoba projektu výzkumného designu vlastní didaktické studie.
Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (18.03.2021)
Student po prvním bloku výuky předmětu předkládá a) analýzu didaktických jevů a systémových vztahů mezi nimi u předložené ukázky výuky a přípravy na ni. V analýze prokáže dosažení adekvátních didaktických znalostí.
V rámci druhého bloku výuky student b) kriticky zhodnotí dvě zahraniční teoretické či empirické didaktické studie (výběr je předem konzultován s vyučující), c) účastní se debaty o kvalitě těchto studií s vyučující a dalšími doktorandy, kompetentně diskutuje i o dalších studiích předložených ostatními doktorandy,
d) obhájí jím vytvořený výzkumný design alespoň částečně realizovaného projektu didaktického výzkumu.
Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (18.03.2021)
Student po prvním bloku výuky předmětu předkládá a) analýzu didaktických jevů a systémových vztahů mezi nimi u předložené ukázky výuky a přípravy na ni. V analýze prokáže dosažení adekvátních didaktických znalostí.
V rámci druhého bloku výuky student b) kriticky zhodnotí dvě zahraniční teoretické či empirické didaktické studie (výběr je předem konzultován s vyučující), c) účastní se debaty o kvalitě těchto studií s vyučující a dalšími doktorandy, kompetentně diskutuje i o dalších studiích předložených ostatními doktorandy,
d) obhájí jím vytvořený výzkumný design alespoň částečně realizovaného projektu didaktického výzkumu.