SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Evaluation and self-evaluation processes in natural sciences education - OD0102112
Title: Procesy evaluace a autoevaluace ve vzdělávání přírodním vědám
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2017
Semester: both
E-Credits: 2
Hours per week, examination: 0/0, other [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (20)
summer:unknown / unknown (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course is intended for doctoral students only
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D.
Annotation -
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (25.10.2018)
The course focuses on the development of professional competencies of students related to the ability to evaluate the course of educational processes in the field of natural sciences. In the first part of the course students are acquainted with traditional and modern methods of evaluation and self-evaluation. In the second part students propose the optimal way of evaluating pupils and justify it. In the third part the students deal with the proposal of synthesis of the use of evaluation and self-evaluation in model examples of teaching procedures.
Literature - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (25.10.2018)

Kyriacou, C.: Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-965-8

Reitmayerová V.., Broumová, E.: Cílená zpětná vazba. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-317-8.

kol. autorů: Efektivní učení ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-556-3

Průcha, J.: Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X

Slavík, J.: Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9

Uljens, M.: School Didactics And Learning: A School Didactic Model Framing An Analysis of Pedagogical Implication of Learning Theory. Taylor, Francis. USA: 2007.  ISBN 978-0863777004

Čapek, R. (2010). Třídní klima a školní klima. Grada Publishing as.
 
Čapek, R. (2008). Odměny a tresty ve školní praxi. Grada publishing as.
 
KRATOCHVÍLOVÁ, J. Systém hodnocení a sebehodnocení žáků, Zkušenosti z České republiky i Evropských škol. 1. vyd. Brno: MSD, 2011. 153 s. ISBN 978-80-7392-169-9.

 

Další odborná literatura bude zadávána během studia.

Requirements to the exam - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (26.10.2019)

diskuse nad portfoliem, znalosti v rozsahu sylabu kurzu

Syllabus - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (25.10.2018)

1. Tradiční i moderní metody evaluace a autoevaluace (portfoliové hodnocení, bodové hodnocení, kriteriálně-procentuální škálování apod.).

2. Praktický nácvik hodnocení prací žáků.

3. Praktický nácvik používání evaluace a autoevaluace na modelových příkladech výukových výstupů.

Course completion requirements - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (25.10.2018)

aktivní práce na semináři, portfolio

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html