SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Theory and practical use of forms of instruction - OD0102109
Title: Teorie a využití praktických forem výuky
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: both
E-Credits: 2
Hours per week, examination: 0/0, other [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (20)
summer:unknown / unknown (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course is intended for doctoral students only
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Annotation -
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (22.05.2019)
The aim of course is to present the theory of practical forms of teaching and their application possibilities. The first part of the course presents theoretical basis for application of traditional and modern forms of teaching. In the second part, students create complex educational projects focusing on the spatio-temporal relationships between geo- and biosphere using the theoretical basement from the first part of the course. Project creation should be focused on the most effective application of selected teaching forms enabling the full utilization of the potential of the used teaching methods. In all teaching forms, students also answer the question of developing key competencies of primary and secondary school pupils. The course is based on the use of experiential pedagogy and activity teaching methods.
Literature - Czech
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (14.08.2017)

Kyriacou, C.: Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-965-8

Reitmayerová V., Broumová, E.: Cílená zpětná vazba. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-317-8

kol. autorů: Efektivní učení ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-556-3

Průcha, J.: Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X

Slavík, J.: Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9

Uljens, M.: School Didactics And Learning: A School Didactic Model Framing An Analysis of Pedagogical Implication of Learning Theory.Taylor, Francis. USA: 2007.  ISBN 978-0863777004

Odborná literatura z věd o živé a neživé přírodě bude zadávána během studia.

Syllabus - Czech
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (23.05.2019)

1.       blok – teoretické základy praktické výuky s důrazem na rozvoj klíčových kompetencí

2.       blok – příklady praktické výuky (cvičení, vycházka, exkurze) ve vztahu k RVP na SŠ a VŠ

3.       blok – realizace praktické formy výuku se skupinou žáků. Bloku předchází konzultace ohledně přípravy materiálů a pomůcek k praktické výuce

4.       blok – zhodnocení praktického projekty ve vztahu k rozvíjení kompetencí a znalostí žáků/studentů

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (22.05.2019)

vytvoření výukového projektu a jeho realizace se skupinou žáku 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html