SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Discourse in pedagogy - OD0102105
Title: Pedagogický diskurz
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2017
Semester: both
E-Credits: 2
Hours per week, examination: 0/0, other [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (20)
summer:unknown / unknown (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course is intended for doctoral students only
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
Annotation -
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (22.10.2018)
The aim of the course is to (1) clarify the essence of the transformation of education in the level of pedagogical theories and the reflection of experience, (2) to define the current issues and benefits of pedagogical sciences and to develop pedagogical thinking in interpreting pedagogical research, and (3) to develop the ability to integrate general pedagogical knowledge into education in biology.
Literature - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (22.10.2018)

Povinná literatura:

GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. (207 s.). ISBN 80-85931-79-6.

DELORS, J. Učení je skryté bohatství. Praha : ÚIV, 1997. (125 s.)

PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Úvod do studia oboru. Praha : Portál. 2000. ISBN 80-7178-290-4.

MAŇÁK, J. ; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno . Paido, 2003. (219 s.) ISBN 80-7315-039-5.

VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem : Co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přepracované vydání. Praha : UK PedF, 2007. (76 s.) ISBN 978-80-7290-325-2.

Doporučená literatura:

PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997. (495 s.) ISBN 80-7178-170-3.

PRŮCHA, J.(ed) Pedagogická  encyklopedie. Praha:  Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.

RÝDL,K.  Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno : Marek Zeman, 1994.(264 s.)  ISBN 80-900035-8-3.

RÝDL, K. Inovace školských systémů. Praha : ISV, 2003. (282 s.) 80-86642-17-8.

SKALKOVÁ, J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315060-3.

ŠTVERÁK,V., ČADSKÁ, M. Stručný průvodce dějinami pedagogiky. Praha : Karolinum, 1999.

ŠVEC, Š. Základné pojmy v pedagogike a andragogike. Bratislava : Iris 1995. (276 s.) ISBN 80-88778-15-8.

VÁŇOVÁ, M. Srovnávací pedagogika. Praha : VŠ J.A. Komenského, 2003. (87 s.) ISBN 80-86723-12-7.

VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno : Paido, 2004. (190 s.) ISBN 80-7315-082-4.

Requirements to the exam - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (26.10.2019)

ústní zkouška v rozsahu sylabu kurzu

Syllabus - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (22.10.2018)

1. Pedagogika jako věda, předmět pedagogiky. Struktura pedagogických disciplín. Základní koncepty pedagogiky, determinanty a kontexty výchovy a vzdělávání.  Aktuální problémy výchovy a vzdělávání.
2. Metodologie pedagogiky. Základní metodologické přístupy (kvalitativní, kvantitativní, smíšený výzkum). Proces pedagogického výzkumu. Pedagogická terminologie.
3. Cíle vzdělávání. Celoživotní učení. Úrovně vzdělávání podle ISCED. Vzdělávací systémy a jejich srovnání. Český vzdělávací systém. Evropský kontext vzdělávání.
4. Teorie školské/vzdělávací reformy. Reformní pedagogické směry, jejich kritická analýza a podněty pro současné vzdělávací prostředí. Kurikulární politika. Současná kurikulární reforma, její podstata, cíle, přínosy a rizika.
5. Funkce školy Kultura školy, diferenciace, individualizace, kooperace a participace. Problémy života školy (kázeň, vrstevníci, šikana, média, multikulturní problematika, evropská dimenze).
6. Vyučování jako interakce. Pojetí žáka a nové role učitele. Projektování a pedagogické hodnocení.  Aktivitující výukové strategie.
7. Teorie profese učitele. Koncept profesionalizace učitelství, přípravné a další vzdělávání učitelů. Aktuální problémy učitelů a pedagogických sborů.

Course completion requirements - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (22.10.2018)

účast na seminářích, seminární práce, ústní zkouška

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html