SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Current trends in pedagogy - OD0102104
Title: Aktuální trendy v pedagogice
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: both
E-Credits: 2
Hours per week, examination: 0/0, other [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (20)
summer:unknown / unknown (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course is intended for doctoral students only
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
Annotation -
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (25.10.2018)
The course is devoted to current trends in pedagogy, eg innovative teaching methods, alternative education, homeschooling, teacher authority and pupils 'discipline problems, parents' role and influence on education, state examinations, entrance examinations, modern teaching aids and e-learning. It also deals with methods of study of pedagogical phenomena and selected results of pedagogical research.
Literature - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (25.10.2018)

ZORMANOVÁ, Lucie. Moderní aspekty v pedagogice. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 103 s. ISBN 978-80-210-5980-1.

PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, sro, 2009. 936 s. ISBN 978-80-7367-546-2.
 
KNOTOVÁ, D. (2014). Školní poradenství. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4502-2.
 
Vališová, A., & Kasíková, H. (2007). Pedagogika pro učitele. Grada Publishing as.
 
Skalková, J. (2007). Obecná didaktika-2., rozšířené a aktualizované vydání. Grada Publishing as.
 
Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. grada Publishing as.
 
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
 
GAVORA, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010, 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0.
 
Švaříček, R., & Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách.
 
Pelikán, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2007. 270 s. ISBN 978-80-7184-569-0.
 
Janík, T. (2004). Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 51-68.
Syllabus - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (25.10.2018)

1. Inovativní výukové metody

2. Alternativní školství

3. Domácí vzdělávání

4. Autorita učitele

5. Kázeň žáků

6. Role rodičů a jejich vliv na vzdělávání

7. Státní maturity

8. Přijímací zkoušky

9. Moderní učební pomůcky

10. E-learning

11. Metody zkoumání pedagogických jevů, vybrané výsledky pedagogických výzkumů

Course completion requirements - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (25.10.2018)

účast na výuce, seminární práce (pedagogický výzkum), prezentace výsledků výzkumu na semináři

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html