SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Psychopaedy and its methodology I. - OCRS18UC27
Title: Psychopedie a metodika psychopedická I
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 30 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D.
Teacher(s): PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D.
Is pre-requisite for: OCRS18UC28
Annotation -
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (13.06.2019)
- current trends in psychopedia, psychopedic diagnosis
Literature -
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (11.11.2019)

Bartoňová, M. a kol. Strategie ve vzdělávání žáků v základní škole speciální. Brno: Paido 2016.

Černá, M. a kol. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. 2.vyd. Praha: Karolinum, 2015.

Šiška, J. Mimořádná dospělost: edukace člověka s mentálním postižením v období dospělosti. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2005.

Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. 5. vyd.5, rozšířené a přepracované. Praha: Portál, 2012.

Valenta, M. et al. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. 5. aktualizované a rozšířené vyd. Praha: Parta, 2013.

Syllabus - Czech
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (28.05.2019)

Přístupy ke klasifikaci mentální retardace – model podpory, model deficitu, podpora samostatnosti a nezávislosti jedince s mentálním postižením, člověk s mentálním postižením ve světě práce, způsobilost k právům, právní subjektivita, hodnocení rizika, celoživotní vzdělávání.

Psychopedická diagnostika a její místo ve speciálně pedagogické a pedagogické diagnostice. Historie psychopedické diagnostiky. Přehled diagnostických metod a jejich využití v psychopedické diagnostice. Diagnostika v jednotlivých vývojových obdobích. Oblasti speciálně pedagogické diagnostiky se zvláštním zaměřením na psychopedickou diagnostiku. Zaměření diagnostické činnosti v období vstupním, adaptačním, průběžná diagnostika a diagnostická činnost v období závěrečném. Testy používané v rámci psychopedické diagnostiky. Hodnocení adaptivního chování. Diagnostické škály (Vinelandská škála, P-A-C archy).

 

 

Course completion requirements -
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (11.11.2019)

Seminar work focused on psychopedic diagnostics (child, pupil, student and person with intellectual disability).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html