The goal of the subject is to give necessary amount of information from Medical Propaedeutics to students of Health Education. The subject is based on thorough knowledge of somatology. Students will be acquainted with medical assessment methods of patients and clients, e.g. anamnesis, physical assessment etc.
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (18.02.2019)
Předmět staví na znalostech biologie člověka. Jeho cílem je seznámit studenty s postupy používanými při lékařském vyšetřování pacienta či klienta, tedy např. s anamnézou, fyzikálním vyšetřením a vyšetřovacími metodami. Charakter a výběr učiva je přizpůsoben potřebám budoucích učitelů výchovy ke zdraví, jejichž profesní zdravotní gramotnost musí mít též určitý přesah do klinické oblasti
Aim of the course -
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (18.02.2019)
The aim of the course is to deepen the knowledge of selected biomedical disciplines in relation to the focus of the field of health education.
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (18.02.2019)
Cílem předmětu je poskytnout studentům nezbytné penzum informací sloužící jako poznatková báze klinické propedeutiky pro učitele výchovy ke zdraví.
Literature - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (18.02.2019)
K absolvování předmětu je plně dostačující účast na výuce s využitím připravených materiálů. Doplňující literatura pro zájemce: - CIKRT, Tomáš. Příběhy léků: příručka pro zvídavé čtenáře o vzniku, vlastnostech a používání léků. 1. vyd. Praha: Státní ústav pro kontrolu léčiv, 2012. ISBN 978-80-260-1403-4. - CHROBÁK, Ladislav. Propedeutika vnitřního lékařství: nové, zcela přepracované vydání doplněné testy. 2. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1309-0. - KOMÁREK, Lumír a Kamil PROVAZNÍK. Ochrana a podpora zdraví. 1. vyd. Praha: Nadace CINDI ve spolupráci s 3. lékařskou fakultou UK Praha, 2011. ISBN 978-80-260-1159-0. - LEBL, Jan, Kamil PROVAZNÍK a Ludmila HEJCMANOVÁ. Preklinická pediatrie. 2., přeprac. vyd. Praha: Galén, 2007. ISBN 978-80-7262-438-6.
Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (23.10.2020)
Předmět je zakončen zkouškou formou písemného testu (hranice úspěšnosti je 70 %), rozsah požadovaných znalostí odpovídá sylabu.
Syllabus - Danish
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (18.02.2019)
1. Úvod do předmětu, základní lékařská terminologie. 2. Anamnéza a subjektivní příznaky nemoci (význam a struktura anamnézy, nejčastější subjektivní příznaky a jejich příčiny, simulace, disimulace, agravace). 3. Objektivní příznaky nemoci (obecná klasifikace, objektivní příznaky nemocí kardiovaskulárních, respiračních, gastrointestinálních, urogenitálních, endokrinních a neurobehaviorálních). 4. Fyzikální vyšetření a funkční vyšetření jednotlivých systémů (techniky fyzikálního vyšetření, funkční vyšetření plic, EKG, funkční vyšetření ledvin, EEG, EMG). 5. Vyšetření krve a moči (účel vyšetření, krevní obraz, diferenciál, sedimentace, biochemické vyšetření, vyšetření krevní srážlivosti, vyšetření moči). 6. Mikrobiologické vyšetření (účel vyšetření, hlavní zásady a příklady bakteriologického, virologického, mykologického, parazitologického a sérologického vyšetření, ATB rezistence). 7. Zobrazovací metody v lékařství (základní principy a využití skiagrafie, počítačové tomografie, magnetické rezonance, radionuklidových metod, ultrazvuku a endoskopie). 8. Screening v medicíně (definice, princip, význam, novorozenecký screening, dítě s chronickým onemocněním, screening nádorových onemocnění, příklady). 9. Základy farmakologie (základní pojmy, příbalový leták, způsoby aplikace, lékové skupiny, obecná pravidla užívání léků, léky pro akutní stavy). 10. Úrazy a intoxikace u dětí a mladistvých (příčiny, rozdělení, výskyt v závislosti na věku, klinické projevy, prevence).