SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactic of mathematics with school practice - OCRN20UC35
Title: Didaktika matematiky s praxí
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: you can enroll for the course repeatedly
enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (29.01.2023)
The course concludes the preparation for teaching mathematics by connecting and summarizing findings from didactics based on theories of cognition of children of younger school age. Students will become familiar with the method of individualization and differentiation in the classroom as well as with the possibilities of assessing the student's cognitive level. Knowledge of the content from the first year of study will be connected to practice.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (29.01.2023)

Systemizovat a doplnit dosavadní poznatky matematiky a didaktiky matematiky. Rozvíjet schopnost sebevzdělávání budoucího učitele na základě vlastních pedagogických zkušeností.

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (29.01.2023)

přímá výuka  - 10h

zpracování portfolia za 4 semestry - 20h

příprava na výuku - 15h

studium odborných zdrojů - 10h

čtení a komentování práce kolegů - 6h

příprava, realizace a zpracování seminární práce/experimentu se žáky - 9h

celková studijní zátěž - 60h

Literature - Czech
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (29.01.2023)

Hejný, M. Vyučování matematice orientované na budování schémat: Aritmetika 1. st. ZŠ. Praha: PedF UK, 2014

Jirotková, D. Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Praha: PedF UK, 2010

Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2009

Hejný, M. akol Učebnice matematiky pro 1.-5. roč. ZŠ +  Příručky učitele. Plzeň: Fraus, 2007-2011

Hejný, M. akol Učebnice matematiky pro 1.-3. roč. ZŠ +  Příručka učitele . Praha: H-mat, o.p.s., 2018-2020

Z. Kolláriková, B. Púpala (Eds.): Předškolní a primární pedagogika, Predškolská a elementárna pedagogika. Portál, Praha 2001, ISBN 80-7178-585-7.

Stehlíková, N.: Konstruktivistické přístupy k vyučování matematice. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze ? Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 11-22.

Vondrová, N. Matematická slovní úloha - Mezi matematikou, jazykem a psychologií. Karolinum, 2019.

učebnice matematiky pro 1. stupeň základní školy (české, slovenské a jiné zahraniční)

Další články a odkazy na literaturu budou vkládány do LMS Moodle - kurz Didaktika matematiky I.-III. založený v LS 2022

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (29.01.2023)

Základní výukovou metodou je diskuze nad předem zadanými tématy a přečtenou literaturou. 

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (29.01.2023)

Kurz je ukončen kalsifikovaným zápočtem. 

Podmínkou  je:

- aktivní účast na všech setkáních a

- zpracování portfolia za celé 4 semestry.

Udělení klasifikovaného zápočtu probíhá formou kolokvia - rozpravy o portfoliu.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (29.01.2023)

Obsah kurzu:

Klíčové úlohy k níže uvedeným tématům budou průběžně vyhledávány v různých učebnicových řadách matematiky pro 1. stupeň ZŠ.

Témata: 

2D míra: Zpracování pojmu obvod a obsah trojúhelníku, vyvození obsahu lichoběžníku – zejména stříháním a manipulacemi

Kolmost, rovnoběžnost, úhly

Geometrické konstrukce

3D míra a rozvoj prostorové představivosti

Číslo jako veličina, převody jednotek

Rovnice a jejich propedeutika

Závislosti, funkční myšlení, matematická gramotnost

Kombinatorika a pravděpodobnost

Práce s daty – tabulka jako nástroj pro evidenci, práce s grafy

Třídění, klasifikace, hierarchizace, schématizace

Finanční gramotnost

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (29.01.2023)

Studijní oporou je kurz v Moodle s názvem: Didaktika matematiky I.-III. založen v LS 2022

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html