Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.10.2019)
The course Gallery and Museum Education deals with questions of perception of visual art work and possibilities of its interpretation
and further involvement in art education.
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (07.02.2019)
Předmět Galerijní a muzejní edukace se zabývá otázkami vnímání vizuálního díla, možnostmi jeho interpretace
a dalšího zapojení ve výtvarné výchově. Na kulturu a umění nahlíží sémioticky jako na spleť proměnlivých významů
symbolického řádu, na artefakt jako na příležitost k jeho hledání. Staví na znalostech studentů z teorie a historie umění.
Vede k jejich hlubší reflexi s cílem integrovat je s didaktikou výtvarné výchovy. Seznamuje studenty s metodami
galerijní a muzejní pedagogiky, možnostmi spolupráce školy a muzea, galerie a jejich dopadem na rozvoj
obecných i kulturních kompetencí žáků. Usiluje o systematické a kritické myšlení v souvislostech, rozvoj komunikačních
a reflektivních kompetencí studentů. Směřuje ke schopnosti uplatňovat vlastní percepci a znalosti z teorie a dějin umění
v přípravě i realizaci výtvarných činností.
Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (09.10.2020)
Vzhledem k stávající situaci pandemie Covid19 se kurs uskutečňuje distanční formou za použití aplikace TEAMS.
Literature -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.10.2019)
BIRD, M. Van Goghova hvězdná noc. CPress 2017
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění:
vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: PedF UK 2012
FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L., KITZBERGEROVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 2. Praha: PedF UK a UPM 2013
JAKUBCOVÁ, L., FULKOVÁ, M. SEHNALÍKOVÁ, V. Metodika II. Metodika realizace vzdělávacího galerijního/muzejního programu (pro základní vzdělávání). Praha: Pedf UK, UPM, Galerie Rudolfinum 2013
HORÁK, O., FRANTA, J. Proč obrazy nepotřebují názvy? Praha: Labyrint 2014
KULKA, T. Umění a kýč. Praha: Torst 2000
TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (07.02.2019)
BIRD, M. Van Goghova hvězdná noc. CPress 2017
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění:
vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: PedF UK 2012
FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L., KITZBERGEROVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 2. Praha: PedF UK a UPM 2013
JAKUBCOVÁ, L., FULKOVÁ, M. SEHNALÍKOVÁ, V. Metodika II. Metodika realizace vzdělávacího galerijního/muzejního programu (pro základní vzdělávání). Praha: Pedf UK, UPM, Galerie Rudolfinum 2013
HORÁK, O., FRANTA, J. Proč obrazy nepotřebují názvy? Praha: Labyrint 2014
KULKA, T. Umění a kýč. Praha: Torst 2000
TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011
DOMLÁTILOVÁ, K., FREITAGOVÁ, M., HORÁK, O., LAHODOVÁ, K. Klacky v galerii, obrazy za miliony a co znamená krabice od pracího prášku? Praha: Galerie Rudolfinum
ECO, U. (ed.) Dějiny krásy. Praha: Argo 2005. ISBN 80-7203-677-7
ECO, U. (ed.) Dějiny ošklivosti. Praha: Argo 2007. ISBN 978-80-7203-893-0
FIŠER Z., HAVLÍK V., HORÁČEK, R. Slovem, akcí, obrazem. Brno: MU 2010
MENKHOFFOVÁ, I. Svět optických iluzí. Praha: Slovart 2010
Teaching methods - Czech
Last update: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (02.10.2020)
V případě omezení prezenční výuky bude seminář veden distanční formou (webinářem) přes aplikaci Microsoft Teams(eventuálně Google Meet). Do UPM je zajištěn inidividuání přístup.
Requirements to the exam -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.10.2019)
continuous participation (Z)
Last update: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (02.10.2020)
Zápočet
Dobrovolná část:
1. Velice váds žádám o pomoc s výzkumem kulturního vzdělávání, který katedra VV aktuálně provozuje. Pošlete prosím volnou reflexi na tzv. Miniprůvodce k Plejádám M45 v U(P)M. Délka reflexe je libovolná, ale preferujeme 1- 2 strany. Miniprůvodce najdete na webových stránkách UPM. Napište prosím zcela volně, bez zvláštních formálních úprav, co vás napadá, když si otevřete online nabídku Uměleckoprůmyslového musea k dlouhodobé výstavě Plejády skla 1946 - 2019. Jak se vám tento průvodce čte? Co vás zaujalo? Nebo nezaujalo? Co se Vám líbí nebo naopak nelíbí? Které části preferujete? A vůbec, co si o tomto materiálu myslíte? Je přitažlivý ... atd. Je nějak propojený s ostatními ukázkami z výstavy na stránkách muzea? Pište všechno, co vám přijde na mysl.
Tyto dokumenty ukládejte do WORDU. BUDOU ANONYMNÍ - bez podpisu. Pošlete je včas paní Janě Svobodové. Paní Jana je odesílá Marii Fulková 13. 10. 2020.
K této části patří podepsaný informovaný souhlas - pošlu ho přes paní Janu.
2. Povinná část, až na konci semestru. V listopadu bude možné tuto práci konzultovat. Studentka předloží seminární práci - úvahu na téma Proč chodíme do galerií a muzeí? Moje zážitky, zkušenosti, přemýšlení.
Práce bude předložena v rozsahu cca 2 stran, ve wordu nebo v PDF. Jako odbornou literaturu použijte prameny, které jsem vám poskytla a také jakékoliv prameny uvedené v literatuře kursu, ke kterým se dostanete.
Srdečně vás zdraví doc. Dr. Marie Fulková
Komunikaci budeme udržovat přes paní Janu Svobodovou, abychom se vzájemně nezahltili a nezmátli. Děkuji za pochopení v této složité době.
Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (07.09.2020)
zápočet
V případě změny formy výuky z důvodu přechodu na online systém, bude zápočet získán na základě pravidelné komunikace via e-mail nebo google drive, splněním zadaného úkolu - četba odborné literatury, orientace v doporučených internetových zdrojích, sepsání seminární práce na zadané téma, bude-li možnost, pak individuální návštěvy kulturní instituce, např. NG, UPM, Galerie Rudolfinum, DOX a jiné.