SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introduction to science in preschool education - OCRN17UC14
Title: Základy přírodních věd
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (29)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Additional information: http://cevv-uk-pedf.blog.cz
Note: course can be enrolled in outside the study plan
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Annotation -
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (11.11.2018)
Fundamentals of Natural Sciences 1. Pedagogical Theories (behaviorism, structuralism, constructivism, connectivism, theory of didactic situations), Watson, Skinner and others 2. Developmental theories - Piaget, Vygotskij, Piaget's experiments 3. Theory of Intelligence (g-Intelligence, Theory of Various Intelligences, Fluid Intelligence) 4. Approaches to the teaching of natural sciences (inductive x deductive, paradigmatic x narrative, system x project, etc.) 5. The Problem of Alienation of Nature and Generation Changes (Generation Z and Alpha) 6. SEVV - see map at Pavučina.cz Position of the natural sciences in FEP PV. To get acquainted with the basic didactic rules and procedures of working with preschool children (opinion, observation, attempt). Good questions. Research Method. Narrative method. Safety. Introduction to Literature. Linking with environmental education.
Literature - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (11.11.2018)

Jančaříková, K. Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších školních žáků

Kurz podpořen prezentacemi v Moodlu http://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3948#section-2

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (01.02.2019)

Ukončení předmětu je možné dvojím způsobem:

1) Aktivní účast + zpracování úkolu dle zadání 

Upřesnění: Aktivní účastí se rozumí přítomnost po celý čas výuky (tedy bez pozdního příchodu a dřívějšího odchodu) a soustředění se na výuku (student aktivně odpovídá na otázky vyučující, zapojuje se do učebního procesu, nevyřizuje si poštu na notebooku, nevyrušuje apod.). Právo rozhodnout, čí účast bude resp. nebude považována za aktivní má vyučující. Pokud má vyučující dojem, že si student na výuce učivo neosvojil, má právo požadovat přezkoušení. 

2) Přezkoušení + zpracování úkolu dle zadání

Vysvětlení: Tato možnost je určena studentům, kteří nebyli přítomní na celé výuce a nebo těm, kteří se na výuce věnovali jiným záležitostem. Přezkoušení probíhá ve třech termínech určených vyučujícím ve zkouškovém období. 

Upřesnění: Student si k přezkoušení nastuduje doporučenou literaturu a řádně se z ní připraví (nestačí zápisky od spolužáků). Termíny přezkoušení určuje vyučující.

 

Syllabus -
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (11.11.2018)

Basics of didactics and methodology of implementation of science education and environmental education in primary education at all.

The theoretical part
First pedagogical theories (behaviorism, structuralism, constructivism connectivism theory of didactic situations), Watson, Skinner and others
2. Developmental theories - Piaget, Vygotsky, Piaget's experiments
3. The theory of intelligence (g-Intelligence Theory variety of intelligence, fluid intelligence)
4. Approaches to teaching science subjects (inductive deductive x, x paradigmatic narrative, System x Project etc.).
5. Problems alienating nature and generational changes (Generation Z and Alpha)
6. Environmental Centres in Czech republic - see map on Pavučina.cz

7. Integration with Environmental Education.

8. Introduction to literature.

 

The Application part

Status of Natural Sciences in FEP. Learning the basic didactic rules and procedures for working with preschool children (opinion, observation, experimentation). Good question. The research method. Narrative method. Opinion, observation, experiment, nature walks, nature trails, projects, integrated thematic blocks focused on scientific area, environmental sensitivity, patterns. Classroom equipment, equipment for a walk. Safety. Danger to walk and how to prevent them.
Safety.

Registration requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (01.02.2019)

Nejsou žádné zvláštní požadavky.

Course completion requirements - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (11.11.2018)

Ukončení předmětu je možné dvojím způsobem:

1) Aktivní účast + zpracování úkolu dle zadání 

Upřesnění: Aktivní účastí se rozumí přítomnost po celý čas výuky (tedy bez pozdního příchodu a dřívějšího odchodu) a soustředění se na výuku (student aktivně odpovídá na otázky vyučující, zapojuje se do učebního procesu, nevyřizuje si poštu na notebooku, nevyrušuje apod.). Právo rozhodnout, čí účast bude resp. nebude považována za aktivní má vyučující. Pokud má vyučující dojem, že si student na výuce učivo neosvojil, má právo požadovat přezkoušení. 

2) Přezkoušení + zpracování úkolu dle zadání

Vysvětlení: Tato možnost je určena studentům, kteří nebyli přítomní na celé výuce a nebo těm, kteří se na výuce věnovali jiným záležitostem. Přezkoušení probíhá ve třech termínech určených vyučujícím ve zkouškovém období. 

Upřesnění: Student si k přezkoušení nastuduje doporučenou literaturu a řádně se z ní připraví (nestačí zápisky od spolužáků). Termíny přezkoušení určuje vyučující.

 

Learning resources - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (11.11.2018)

Studenti mohou sledovat informace o probraných tématech na http://cevv-uk-pedf.blog.cz

Upřesnění: V levé liště je třeba vybrat okénku předmětu a ve článcích vybraný semestru a formu studia.

Kurz podpořen prezentacemi v Moodlu http://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3948#section-2

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html